Apa Itu Indeks Glisemik ?

Indeks glisemik (GI) adalah satu ukuran yang menunjukkan kelajuan dan intensiti tinggi tahap glukosa (gula) dalam darah selepas makan makanan tertentu. Glukosa, yang kebanyakannya mendapat makanan yang kayadengan karbohidrat, adalah tenaga utama untuk sel-sel badan yang paling. Bergantung kepada indeks glisemik yang, karbohidrat dibahagikan kepada baik dan buruk. 


indeks glisemik rendah baik untuk kesihatan



KARBOHIDRAT BAIK

Karbohidrat Baik mempunyai indeks glisemik rendah daripada 50 Ia merebak dengan perlahan dan melepaskan glukosa secara beransur-ansur ke dalam darah. GI rendah karbohidrat dikaitkan dengan tahap yang rendah insulin, yang membawa kepada membakar lemak lebih cepat dan mereka kurang cenderung untuk disimpan di dalam badankita. 

KARBOHIDRAT JAHAT

Karbohidrat Jahat mempunyai indeks glisemik yang lebih tinggi daripada 50 Membawa kepada peningkatan yang pesat dan mendadak tahap glukosa darah dan seterusnya tahap insulin. Ini jenis makanan jangka panjang membawa kepada peningkatan dalam lemak, tekanan darah tinggi dan meningkatkan risiko infarksi miokardium. Pengetahuan tentang nilai GI boleh membantu kita untuk mengawal tahap glukosa darah, yang boleh menjadi strategi yang baik untuk mencegah penyakit jantung, kolesterol tinggi, rintangan insulin dan diabetes jenis II, obesiti.

MANFAAT MAKANAN BERINDEKS GLISEMIK RENDAH

Makanan berindeks glisemik yang rendah akan membebaskan glukosa secara perlahan dan teratur, manakala makanan dalam kategori indeks glisemik tinggi akan menyebabkan paras glukosa darah meningkat dengan cepat. Makanan berindeks glisemik rendah lambat dicerna dan diserap, meningkatkan paras glukosa dan insulin secara berperingkat-peringkat dan telah terbukti bermanfaat kepada kesihatan, termasuklah dalam pengawalan berat badan dan mengawal selera makan dan melambatkan rasa lapar.

SUMBER MAKANAN

Kebanyakan sayur-sayuran termasuk dalam kumpulan makanan berindeks glisemik rendah seperti brokoli, bayam, tomato, timun, kacang hijau, keledek dan beberapa lagi. Manakala pengawalan pengambilan makanan dalam kategori indeks glisemik tinggi seharusnya dikawal di kalangan penghidap diabetes. Antara contohnya adalah teh tarik, nasi putih, roti putih, mi goreng, kueh teow goreng, donut dan beberapa lagi.

KENAPA SOYA BAGUS ?

Tahukah anda ESP Shaklee mempunyai GI yang rendah iaitu pada GI 39, oleh yang demikian, ESP shaklee sangat sesuai untuk mereka yang mengalami diabetis. Boleh baca lagi tentang khasiat dan manfaat non GMO protein ini di sini.

Comments

Popular posts from this blog

Suami Suka Berdengkur ? WAJIB Baca Ini Kalau Sayang Suami

Tidur Lambat Punca Hati Cepat Rosak

Senggugut Teruk Rupanya Ada Ketumbuhan Rahim