Tahukah Anda Tentang Protein ?

Oklah, hari ini saya nak bercerita sikit tentang Protein. Ramai yang tahu tentang protein ini. Sangat penting untuk membentuk sel baru, nak sembuh luka, dan tak lari juga orang yang amalkan Diet Atkins . Itu belum lagi yang jual produk berasaskan protein soya dan sebagainya. Oklah, hari ini saya nak share sedikit tentang protein. Yang ini adalah terjemahan dari blog ni.


fakta tentang protein



Apa Itu Protein ?

Protein adalah sebatian besar yang dibuat dengan menggabungkan asid amino yang lebih kecil. Protein dalam diet yang dikenali sebagai makronutrien, dan menyumbang tenaga (kalori) kepada badan. Setiap gram protein mengandungi 4 kalori. 

Ada 20 asid amino yang digunakan untuk membina protein. Protein yang tidak mempunyai semua 20 asid amino dipanggil protein tidak lengkap. Sumber protein yang mengandungi semua 20 asid amino yang disebut protein sebagai lengkap. Memilih sumber protein yang lengkap akan memastikan anda mendapat semua asid amino yang diperlukan oleh badan anda. 

Beberapa asam amino boleh dibuat di dalam badan dan tidak perlu dalam diet anda. Asid amino yang tidak boleh dihasilkan oleh badan dipanggil asid amino, yang harus dimasukkan dalam diet anda.

Bagaimana Protein Digunakan Dalam Badan ?

Protein mempunyai pekerjaan yang berbeza di dalam tubuh. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, badan menggunakan protein untuk tenaga. Protein juga digunakan sebagai enzim, yang bermula reaksi dalam tubuh, termasuk metabolisme dan pertumbuhan gen & pembaikan. Protein juga digunakan oleh tubuh untuk membawa isyarat dari satu bahagian badan ke bahagian yang lain dan untuk membentuk struktur, termasuk otot.

Berapa Banyak Protein Yang Kita Perlukan ?

Protein harus mengambil kira 10-35% daripada pengambilan kalori harian anda. Ramai pakar pemakanan juga menyarankan pengambilan 1 gram protein bagi setiap 1 kilogram berat badan (0.4 g bagi setiap paun). 

Pengambilan terlalu banyak protein dapat membahayakan tubuh. Jumlah yang tinggi protein dalam diet meletakkan tekanan pada buah pinggang dan hati ketika mereka cuba untuk membongkar dan membuang protein tambahan.

Makanan Apa Yang Ada Sumber Protein Yang Bagus ?

Sumber protein termasuk daging (hamburger, ikan, ayam), produk tenusu (keju, susu, yogurt, keju lembut), telur, tauhu, kacang, dan susu soya. 

Makan protein yang lengkap (mengandungi semua asid amino) akan membantu memastikan bahawa anda tidak menjadi kekurangan asid amino perlu. Protein lengkap termasuk daging, ayam, ikan, susu, telur, dan kacang soya (sumber bukan haiwan). Kacang-kacangan, biji-bijian, buah-buahan, dan sayur-sayuran biasanya tidak lengkap. Atas sebab ini, adalah penting untuk vegetarian untuk memasangkan produk bukan haiwan yang minima untuk mengambil semua asid amino penting dalam diet harian mereka.

Apa Itu Kekurangan Protein ?

Kebanyakan rakyat Amerika (termasuk vegetarian) mengambil lebih daripada protein yang mencukupi setiap hari. Oleh itu, kekurangan protein tidak merupakan masalah yang besar di Amerika Syarikat. Ia boleh didapati pada orang yang diet ketat dan penduduk orang tua, yang lebih cenderung untuk mempunyai diet yang buruk. 

Di negara-negara dengan kadar yang tinggi dari kanak-kanak kekurangan zat makanan, kekurangan protein adalah lebih biasa. Tanpa pencegahan, seorang kanak-kanak yang kekurangan protein boleh membangunkan keadaan yang dikenali sebagai Kwashiorkor. Gejala-gejala gangguan ini termasuk perut yang menonjol, edema, rambut nipis, penurunan berat badan secara keseluruhan, memperlahankan pertumbuhan, dan berubah warna rambut & kulit. Kwashiorkor, jika tidak ditangani, boleh menyebabkan pertumbuhan terbantut, gangguan mental, dan kematian.

Comments

Popular posts from this blog

Suami Suka Berdengkur ? WAJIB Baca Ini Kalau Sayang Suami

Tidur Lambat Punca Hati Cepat Rosak

Tanda-tanda awal kanser payudara