Friday, June 14, 2013

Omega-3 Untuk Ibu Hamil

Kajian saintifik sentiasa meluaskan pengetahuan kami keperluan pemakanan semasa mengandung. Antara perkembangan terkini dalam bidang ini, adalah kepentingan Omega-3 asid lemak dalam pembangunan kedua-dua bayi yang sihat dan dalam kesihatan ibu.


ibu hamil minyak ikan



Minyak Omega-3 Ikan dan Kehamilan: 

Omega-3 adalah keluarga rantaian panjang asid lemak politaktepu yang nutrien penting untuk kesihatan dan pembangunan. Malangnya, ini tidak disintesis oleh tubuh manusia dan oleh itu perlu diperolehi daripada diet atau makanan tambahan. 

Penyelidikan menunjukkan bahawa kedua-dua yang paling bermanfaat omega-3 adalah EPA (asid eicosapentaenoic) dan DHA (asid docosahexaenoic). Walaupun EPA dan DHA secara semula jadi berlaku bersama-sama dan bekerja bersama-sama di dalam badan, kajian menunjukkan bahawa setiap asid lemak mempunyai manfaat unik. EPA menyokong jantung, sistem imun, dan tindak balas keradangan. DHA menyokong otak, mata dan sistem saraf pusat yang mengapa ia adalah unik penting bagi wanita mengandung dan menyusu.



Manfaat Utama Omega-3 Bagi Ibu Hamil

Omega-3 membantu tumbesaran dan perkembangan otak janin dan membantu perkembangan memori. DHA- adalah nutrien utama untuk otak, sistem saraf dan retina. Ia penting terutama pada 3 bulan terakhir perkembangan otak janin semasa dalam kandungan.

Omega-3 adalah penting untuk kesihatan bayi.Ibu-ibu hamil , yang tidak mengambil cukup omega-3, meningkatkan potensi risiko penglihatan dan saraf masalah pada bayi dalam kandungan mereka.

ISSFAL (Persatuan Antarabangsa bagi Kajian Asid Lemak dan Lipid) telah ditubuhkan disyorkan minimum carta dos yang berikut:


  • Bayi (1-18 bulan): 0-15 lbs: 32 mg / lb EPA + DHA
  • Kanak-kanak (1,5-15 tahun): 15 mg / lb EPA + DHA
  • Dewasa (15-115 tahun): 500 mg EPA + DHA (Dengan sekurang-kurangnya 220 mg EPA dan 220 mg DHA)
  • Mengandung dan menyusu Wanita: 300 mg DHA setiap hari




No comments:

Post a Comment