25 Kelebihan Pisang Ketika Diet

Hahha, penat sungguh otak ku ini, selepas balik dari US, rupanya, ada lagi simptom jetlag. Penat weih, hahaha, tapi kena gagah jugakkan nak siapkan satu entry blog, oklah, yang pun entry cut and paste lagi, tapi lebih menarik , pasal pisang, hooo, jom baca pasal pisang ni, tak sangka aku akan copypaste kat laman web ni, semoga bermanfaat semua 



kelebihan pisang



  1. Pisang membantu mengatasi kemurungan,  tahap tryptophan yang tinggi akan bertukar kepada serotonin, suatu keadaan yang bagus untuk neurotransmitter dalam otak
  2. Makan dua pisang sebelum senaman berat adalah pembekal tenaga yang bagus dan mengekalkan gula dalam darah anda.
  3. Melindungi daripada kekejangan otot semasa latihan dan kejang kaki waktu malam
  4. Mengatasi kehilangan kalsium ketika membuang air kecil dan membina tulang yang kuat
  5. Memperbaiki mood dan mengurangkan gejala-gejala PMS dengan mengawal selia gula darah dan melegakan tekanan
  6. Pisang mengurangkan bengkak, melindungi daripada penyakit kencing,membantu penurunan berat badan, menguatkan sistem saraf, dan membantu pembentukan sel-sel darah putih. Ini semua disebabkan oleh tahap vitamin B-6 yang tinggi dalam pisang.
  7. Menguatkan darah dan melegakan anemia dengan zat besi yang ada dalam buah pisang
  8. Tinggi dalam kalium dan rendah garam. Pisang diiktiraf secara rasmi oleh FDA kerana dapat menurunkan tekanan darah dan melindungi daripada serangan jantung dan strok.
  9. Kaya dengan pektin, membantu penghadaman, membuang toksin dan unsur logam berat dari badan.
  10. Pisang bertindak sebagai prebiotik, merangsang pertumbuhan bakteria baik dalam usus. Pisang juga menghasilkan enzim penghadaman untuk membantu menyerap nutrien.
  11. Sembelit? Serat yang tinggi dalam pisang dapat membantu menormalkan pergerakan usus.
  12. Kepenatan ? Pisang menenangkan kepada saluran penghadaman dan membantu memulihkan hilang elektrolit selepas cirit-birit.
  13. Pisang adalah anti-asid semulajadi, memberikan kelegaan daripada refluks asid, pedih ulu hati dan GERD.
  14. Pisang hanya buah mentah yang boleh dimakan tanpa kesusahan untuk melegakan ulser perut dengan menyaluti lapisan perut terhadap asid menghakis.
  15. Makan pisang akan membantu mencegah kanser buah pinggang, melindungi mata terhadap degenerasi makula dan membina tulang yang kuat dengan meningkatkan penyerapan kalsium.
  16. Pisang membuat anda lebih bijak dan membantu pembelajaran dengan menjadikan anda lebih peka. Makan pisang sebelum peperiksaan untuk mendapat manfaat daripada tahap yang tinggi kalium.
  17. Pisang adalah tinggi dalam antioksidan, menyediakan radikal bebas dan perlindungan daripada penyakit kronik.
  18. Makan pisang di antara waktu makan dapat membantu menstabilkan gula dalam darah dan mengurangkan loya daripada demam pagi.
  19. Gosok gigitan pepijat atau gatal-gatal dengan lapisan dalam kulit pisang untuk melegakan gatal-gatal dan kerengsaan.
  20. Mengawal gula dalam darah dan mengelakkan rasa kurang selesa antara waktu makan dengan memakan pisang.
  21. Makan pisang boleh menurunkan suhu badan dan menyejukkan anda semasa demam atau pada hari yang panas.
  22. Mengawal tahap tryptophan secara semula jadi-, membantu melegakan Seasonal Affective Disorder (SAD).
  23. Berhenti merokok? Pisang mengandungi tahap vitamin B dan kalium dan magnesium untuk mempercepatkan pemulihan daripada kesan pengeluaran.
  24. Buang ketuat dengan meletakkan bahagian dalam sekeping kulit pisang terhadap ketuat dan lekatkannya,
  25. Gosok bahagian dalam kulit pisang yang pada kasut kulit anda atau beg tangan dan menggilap dengan kain kering untuk bersinar cepat.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Suami Suka Berdengkur ? WAJIB Baca Ini Kalau Sayang Suami

Tidur Lambat Punca Hati Cepat Rosak

Tanda-tanda awal kanser payudara