Saturday, December 27, 2014

7 Kebaikan Berjalan Kaki

Jalan kaki memang best, rileks je, enjoy pemandangan dan kadang-kadang cuci mata. Tapi ada yang bagusnya jalan kaki untuk kesihatan, selain jimta duit minyak kereta. Jom baca 7 kebaikan jalan kaki yang diedit dari blog orang putih.


jalan kaki jimat minyak



1. Ia menguatkan jantung anda

Berjalan biasa telah ditunjukkan untuk mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok. Ia mengurangkan tahap LDL (buruk) kolesterol manakala meningkatkan tahap HDL (baik) kolesterol dan menjaga tekanan darah di dalam semakan.

"Apa sahaja yang meningkatkan kadar jantung anda dan mendapat mengepam darah anda adalah senaman untuk jantung dan sistem peredaran darah," kata jurulatih peribadi Stuart Amory. Menurut Persatuan Strok, berjalan dengan rancak sehingga 30 minit boleh membantu mencegah dan mengawal tekanan darah tinggi yang boleh menyebabkan strok - mengurangkan risiko anda sehingga 27 peratus.

2. Ia merendahkan risiko penyakit

Selain penyakit jantung, berjalan kaki boleh mengurangkan risiko anda menghidap diabetes jenis 2, asma dan beberapa jenis kanser. Satu kajian dalam British Medical Journal menunjukkan berjalan  setiap hari boleh membantu mengelakkan kencing manis. 

Senaman seperti berjalan kaki boleh mengurangkan risiko sehingga 60 peratus. Orang yang aktif mempunyai  risiko yang lebih rendah, iaitu 20 peratus daripada kanser kolon, payudara dan rahim daripada mereka yang tidak aktif.

3. Ia mengekalkan berat badan 

"Jika anda cuba untuk menurunkan berat badan, anda perlu membakar lebih kurang 600 kalori sehari lebih daripada yang anda makan," kata Amory. "Meletakkan satu kaki di depan yang lain adalah salah satu cara yang paling mudah untuk berbuat demikian." Seseorang seberat 60kg membakar 75 kalori hanya dengan berjalan-jalan di 2mph selama 30 minit. 

Meningkatkan bahawa untuk 3mph dan mereka akan membakar 99 kalori. Mempercepatkan proses untuk berjalan kaki yang cepat (4mph) dan itu 150 kalori - yang bersamaan dengan tiga Jaffa Cakes atau donat jem. "Berjalan juga meningkatkan jisim otot dan nada otot dan yang lebih anda mempunyai, lebih cepat metabolisme anda - jadi lebih banyak kalori yang anda bakar, walaupun dalam keadaan rehat," tambah beliau.

4. Ia boleh membantu mencegah demensia

Demensia menjejaskan satu dalam 14 orang lebih 65 dan satu dalam enam lebih 80. Kita tahu aktif mempunyai kesan perlindungan terhadap fungsi otak dan senaman yang kerap mengurangkan risiko demensia dengan sehingga 40 peratus. Orang yang lebih tua yang berjalan enam batu atau lebih setiap minggu dapat mengelakkan pengecutan otak dan seterusnya mengekalkan memori sebagai tahun-tahun berlalu.

5. Mengurangkan risiko osteoporosis

Berjalan  merangsang dan menguatkan tulang, meningkatkan kepadatan mereka - benar-benar penting, terutama bagi wanita Ia juga membantu mengekalkan kesihatan sendi supaya boleh mengelakkan keadaan seperti artritis.

6. Ia meningkatkan tahap vitamin D anda

Jika anda berjalan di luar pada siang hari, anda boleh meningkatkan kedai badan anda vitamin D - nutrien yang sukar untuk mendapatkan daripada makanan, tetapi kita juga boleh mensintesiskan dari pendedahan kepada cahaya matahari. Ramai orang di UK kekurangan vitamin D dan ia adalah nutrien yang memainkan peranan yang besar dalam segala-galanya daripada kesihatan tulang mendapat kekebalan. 

Walaupun keselamatan matahari masih penting (lihat www.sunsmart.org.uk), pakar-pakar bersetuju bahawa mendedahkan kulit seberapa banyak yang anda boleh untuk matahari, sedikit dan kerap dan tanpa membakar, akan membantu anda untuk menghasilkan vitamin yang mencukupi D.

7. Ia memberikan anda tenaga

Ia mungkin kelihatan seperti paradoks (dan perkara terakhir yang anda mungkin merasa seperti) tetapi berjalan pantas adalah salah satu pentenagaan semulajadi yang terbaik. Ia meningkatkan peredaran dan meningkatkan bekalan oksigen ke setiap sel dalam badan anda, membantu anda berasa lebih berjaga-jaga dan hidup. Ia  memudahkan ketegangan otot supaya anda berasa kurang lembap. 

No comments:

Post a Comment