Makanan Yang Sesuai Untuk Ibu Hamil Yang Ada Darah Tinggi

Tekanan darah tinggi (atau hipertensi) semasa hamil boleh menjadi berbahaya untuk kesihatan anda dan bayi anda. Yang memberi kesan kepada kira-kira 6 hingga 8 peratus kehamilan di Amerika Syarikat, tekanan darah tinggi adalah lebih biasa dalam kehamilan kali pertama, di kalangan wanita hamil di bawah umur 20 dan lebih 40, jika anda gemuk, atau jika mempunyai ramai bayi.


Yang menakutkan yang paling serius ialah praeklampsia, yang boleh mengancam nyawa untuk kedua-dua ibu dan janin. Dalam beberapa kes, pakar obstetrik wanita akan mengesyorkan rehat di atas katil. Dalam mana-mana kes, terdapat beberapa perkara yang seorang wanita boleh lakukan seorang diri untuk membantu mengurangkan tekanan darah tinggi, termasuk makan makanan yang sihat.


ibu hamil darah tinggi



Lima makanan yang sihat untuk membantu tekanan darah rendah semasa hamil

Coklat

Terkejut? Nah, kita tidak bercakap satu paun Godiva sini. Dalam kuantiti yang kecil, coklat boleh menjadi berguna kerana kandungan magnesium. "Magnesium boleh meredakan saluran darah dan mengurangkan tekanan darah," kata Kent Holtorf, MD, pengarah Kumpulan Perubatan Holtorf. Makanan lain yang mempunyai tahap magnesium yang baik: bayam, badam, avokado, ikan, artichokes, bran oat, kacang hitam dan biji labu.

Pisang

Pisang ialah sumber kalium yang baik. Dia betul. "Kalium boleh membantu menurunkan tekanan darah dan mengurangkan pembendungan cecair," kata Dr. Holtorf. Kalium juga kuat dalam kismis, bayam, yogurt, beets, tauge, avokado dan oren.

Ikan

Omega-3 asid lemak dalam  ikan "boleh meredakan saluran darah dan melindungi daripada kesan tekanan darah tinggi dan mengurangkan keradangan," kata Dr. Holtorf. Elakkan raksa yang tinggi dalam ikan (tuna, ikan todak, halibut Atlantik, tenggiri raja dan bass laut, sebagai contoh), dan cari jenis ikan yang rendah merkuri seperti ikan bilis, Artik arang, menggelepar Pasifik, herring, tilapia, liar Alaska dan Pasifik salmon, berjalur bass dan Sturgeon.

Oren

"Vitamin C boleh membantu mengembangkan arteri sempit, membantu tekanan darah yang lebih rendah," kata Dr. Holtorf. Jadi makanlah oren, grapefruits, kiwi dan strawberi. Tambah juga lada loceng atau kubis merah ke dalam salad anda. Kentang juga mengandungi vitamin C.

Rendah Sodium

Menurut Persatuan Jantung Amerika, "Sodium membuat badan melekat kepada cecair. Untuk mengepam cecair yang ditambah, jantung perlu bekerja lebih keras. "Jadi, menurunkan tahap normal natrium anda jumlah yang disyorkan adalah 2,300 miligram. Baca label makanan diproses untuk kandungan natrium, dan memilih herba dan rempah untuk menyedapkan makanan yang anda buat di rumah.

sumber: modernmom.com

Comments

  1. fakta menarik..tq kongsi info dear..

    ReplyDelete
  2. Obesiti antara penyumbang tekanan darah makin tinggi kan.
    Kalau berat ideal insyallah dapat kurang masalah penyakit yang lain.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Suami Suka Berdengkur ? WAJIB Baca Ini Kalau Sayang Suami

Tidur Lambat Punca Hati Cepat Rosak

Tanda-tanda awal kanser payudara