Jaga Gigi Sebelum RONGAK !!!!

Untuk anda semua, penjagaan gigi sangatlah penting, jadi untuk nak memahami dan meneliti masalah gigi nih, apa kata kita tengok makanan yang ok dan yang tak ok. Mula-mula kita baca dulu, beberapa jenis makanan yang boleh rosakan kesihatan gigi kita, lepas tu tengok pula vitamin yang bagus untuk kesihatan oral kita. hooo,


kesihatan oral


Makanan Yang Merosakkan Gigi Anda

  1. GULA-GULA - Walaupun gula-gula keras seolah-olah tidak berbahaya, makan terlalu banyak dan pendedahan berterusan kepada gula boleh memudaratkan gigi anda. Gula-gula keras juga meletakkan gigi anda berisiko kerana di samping menjadi penuh dengan gula, mereka juga boleh mencetuskan kecemasan pergigian seperti gigi yang pecah atau sumbing. Alternatif yang lebih baik? Mengunyah gula-gula getah tanpa gula yang membawa ADA Seal.
  2. AIS - Anda akan terkejut pada berapa ramai orang berfikir ais adalah baik untuk gigi mereka. Ia diperbuat daripada air, selepas semua, dan tidak mengandungi gula atau bahan tambahan lain. Tetapi mengunyah bahan keras boleh meninggalkan gigi anda terdedah kepada kecemasan dan kerosakan enamel gigi. Nasihat: Break tabiat dan menikmati air dalam bentuk cecair.
  3. BUAH SITRUS - Yang benar adalah bahawa pendedahan kerap kepada makanan berasid boleh menghakis enamel, membuat gigi lebih mudah terdedah kepada kerosakan dari masa ke masa. Jadi walaupun aa memerah lemon atau limau boleh menutup kaca mudah air ke dalam minuman yang menyeronokkan, ia tidak selalunya pilihan terbaik untuk mulut anda. Buah-buahan dan jus sitrik juga boleh merengsakan sakit mulut. Pastikan anda minum banyak air kosong.
  4. KOPI - Dalam bentuk semula jadi mereka, kopi dan teh boleh menjadi pilihan minuman sihat. Malangnya terlalu ramai orang tidak dapat menahan menambah gula. Kopi dan teh mengandungi kafein juga boleh mengeringkan mulut anda. Minuman kerap kopi dan teh juga mungkin kotor gigi anda.
  5. MAKANAN MELEKIT - Apabila ia datang untuk memilih makanan ringan yang sihat, ramai orang meletakkan buah-buahan kering di bahagian atas senarai. Tetapi banyak buah-buahan kering adalah melekit. Makanan melekit boleh merosakkan gigi anda kerana mereka cenderung untuk kekal pada gigi lebih lama daripada lain-lain jenis makanan. Jika anda mendapati diri anda makan buah-buahan kering atau campuran jejak kerap, pastikan anda bilas dengan air selepas dan memberus dan menggunakan flos dengan berhati-hati.
  6. KENTANG - Siapa yang tidak suka yang baik, memuaskan masalah itu daripada cip kentang? Malangnya kerepek kentang dipenuhi dengan kanji, yang cenderung untuk terperangkap dalam gigi anda. Jika anda memilih untuk menikmati makanan ringan seperti ini, berhati-hati apabila anda menggunakan flos hari itu untuk mengeluarkan semua partikel makanan yang boleh menyebabkan plak membina-up.
  7. SODA - Apabila anda makan makanan yang manis atau menghirup minuman manis untuk jangka masa yang lama, bakteria plak menggunakan gula yang menghasilkan asid yang menyerang enamel anda, permukaan keras gigi anda. Kebanyakan minuman ringan berkarbonat, termasuk diet soda, adalah berasid dan oleh itu, tidak baik untuk gigi anda. Minuman berkafein, seperti kola juga boleh mengeringkan mulut anda. Jika anda mengambil minuman ringan, cuba minum bersama secawan air.
  8. ALKOHOL - Alkohol menyebabkan dehidrasi dan mulut kering. Orang yang minum secara berlebihan mungkin mendapati aliran air liur mereka dikurangkan dari masa ke masa, yang boleh membawa kepada kerosakan gigi dan jangkitan mulut lain seperti penyakit gusi. Penggunaan alkohol berat juga meningkatkan risiko anda untuk kanser mulut.
  9. MINUMAN BERKARBONAT - Mereka terdengar sihat, tidak mereka? Tetapi bagi kebanyakan sukan dan minuman tenaga, gula adalah bahan utama. Menurut Akademi Pediatrik Amerika, sementara minuman sukan dapat membantu untuk atlet muda yang terlibat dalam yang berpanjangan, aktiviti fizikal yang lasak, dalam kebanyakan kes mereka tidak diperlukan. Sebelum sip depan anda, semak label untuk memastikan minuman pilihan anda adalah rendah gula. Tidak pasti? Minum air bukan!


6 Supplemen Terbaik

  1. Vitamin A - Walaupun ia sering dikaitkan dengan penglihatan yang baik, kulit yang jelas dan sistem imun yang kuat, vitamin A membantu mengekalkan membran mukus yang sihat dan aliran air liur di dalam mulut. Ia juga membantu mengekalkan gusi yang sihat dan memastikan penyembuhan yang betul.
  2. Vitamin B - Serta membantu mengawal tekanan, vitamin B boleh meningkatkan kesihatan oral dengan membantu untuk mengurangkan keradangan dan lidah menyimpan kudis mawar liar daripada membuat penampilan yang tidak terperi sakitnya.
  3. Vitamin C - Vitamin C adalah penting untuk kesihatan yang baik periodontal. Ia membantu membina dan membaiki tisu perantara, yang membantu mencegah radang gusi. Bagi orang-orang yang kekurangan vitamin C, badan adalah lebih cenderung mempunyai masalah mengekalkan tisu penghubung yang sihat dalam gusi. Ini boleh membawa kepada penyakit gusi yang teruk dikenali sebagai skurvi. Oleh kerana ia adalah antioksidan yang kuat, vitamin C membantu meningkatkan sistem imun dan penyembuhan kelajuan.
  4. Vitamin D - Kadang-kadang dipanggil vitamin cahaya matahari kerana ia disintesis dalam kulit apabila kita berada di luar, vitamin D membantu mengawal tahap darah kalsium dan fosforus. Malah, tanpa vitamin D yang mencukupi, badan anda tidak boleh menyerap kalsium yang diperlukan untuk mengekalkan tulang dan gigi yang kuat membangun. Walaupun 15 minit yang terang cahaya matahari tiga kali seminggu perlu memberi anda cukup, ramai orang memilih makanan tambahan untuk membantu memastikan mereka mendapat cukup. Susu dan beberapa sarapan bijirin diperkaya dengan vitamin D.
  5. Kalsium - Kebanyakan kalsium dalam badan disimpan dalam tulang, di mana ia membantu memberikan kekuatan dan struktur. "Kita tidak mahu gigi untuk mendapatkan goyah," kata Dr. Botchway. Kalsium sentiasa beredar dalam jumlah yang kecil melalui saluran darah dan dengan teliti dikawal selia oleh badan anda, jadi ia adalah penting untuk memastikan bahawa anda mendapatkan cukup melalui diet anda . Kalsium juga membantu mencegah osteoporosis, yang boleh membawa kepada keretakan tulang dan tisu tulang yang lemah di sekitar gigi.
  6. Koenzim Q10 - Dihasilkan secara semula jadi oleh badan, koenzim Q10 (CoQ10) berfungsi sebagai pemangkin untuk metabolisme, menyediakan sel-sel dengan tenaga yang mereka perlukan untuk menyembuhkan luka, mencerna makanan dan mengekalkan otot yang sihat. "Ia pada dasarnya seperti palam pencucuh yang mengeluarkan hal-hal di dalam badan," kata Charlebois. Apabila ia datang kepada kesihatan mulut yang baik, koenzim Q10 muncul untuk membantu menyembuhkan, mengurangkan sakit dan mengurangkan pendarahan yang berkaitan dengan penyakit gusi. Ia juga telah terbukti untuk mengurangkan keradangan pada gusi. 

sumber: 


Cabaran 31 Hari Mencari Cinta

20. Gigi Rongak

Comments

Popular posts from this blog

Suami Suka Berdengkur ? WAJIB Baca Ini Kalau Sayang Suami

Tidur Lambat Punca Hati Cepat Rosak

Tanda-tanda awal kanser payudara