Monday, June 1, 2015

12 Tips Diet Yang Mudah Lagi Senang

Apa khabar semua ? Banyak bebenar sekarang tips diet yang ada kat internet nih. Yang ni antara yang menarik, semuanya pasal Diet, Diet, Sihat. OKlah, jom baca sikit entry tips diet yang ni pulak ok ?


makan sikit


1. Jangan skip sarapan

Penyelidikan menunjukkan pengambilan sarapan pagi dapat membantu anda mengawal berat badan anda. Sesetengah orang skip sarapan kerana mereka fikir ia akan membantu mereka mengurangkan berat badan, kita boleh terlepas nutrien penting. Ia juga dapat menggalakkan kita untuk mengambil lebih snek sepanjang hari kerana anda berasa lapar.

2. Makan Seperti Biasa

Sesetengah orang berfikir kurang makan akan membantu mereka mengurangkan berat badan, tetapi kajian menunjukkan makan dengan kerap sepanjang hari membantu membakar kalori pada tahap yang lebih cepat. Ia juga mengurangkan keinginan untuk makan makanan ringan, makanan yang tinggi lemak dan gula. 

3. Makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran

Buah-buahan dan sayur-sayuran yang rendah kalori dan lemak, dan tinggi dalam serat - tiga bahan penting untuk penurunan berat badan yang berjaya. Ia juga mengandungi banyak vitamin dan mineral. 

4. Lebih aktif

Kajian menunjukkan aktiviti yang kerap adalah kunci untuk mengurangkan berat badan dan menyimpan ia di luar. Senaman boleh membantu membakar kalori berlebihan anda yang tidak boleh dibakar semasa diet. Cari satu aktiviti yang anda suka dan mampu untuk dimuatkan ke dalam rutin anda.

5. Minum air yang banyak

Orang kadang-kadang keliru rasa dahaga dengan kelaparan. Boleh jadi anda akan makan, walaupun sebenarnya anda hanya perlukan air. Anda harus  minum kira-kira enam hingga lapan gelas (1.2 liter) air, sebaik-baiknya air, setiap hari - atau lebih jika ia panas atau anda sedang bersenam.

6. Makan makanan tinggi serat

Makanan yang mengandungi banyak serat boleh membantu menjaga anda berasa kenyang, yang sempurna untuk kehilangan berat badan. Serat hanya didapati dalam makanan daripada tumbuh-tumbuhan seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, oat, roti bijirin penuh, beras perang dan pasta, andbeans, kacang dan lentil.

7. Baca label makanan

Mengetahui bagaimana untuk membaca label makanan boleh membantu anda memilih pilihan yang lebih sihat, dan menyimpan cek pada jumlah kalori, lemak, garam dan gula yang anda makan. Gunakan maklumat kalori untuk bekerja bagaimana makanan tertentu sesuai dengan elaun kalori harian anda pada rancangan penurunan berat badan. 

8. Gunakan pinggan yang lebih kecil

Kajian menunjukkan orang yang menggunakan pinggan yang lebih kecil cenderung untuk makan bahagian-bahagian yang lebih kecil dan masih berpuas hati. Dengan menggunakan pinggan yang lebih kecil dan mangkuk, anda mungkin boleh secara beransur-ansur membiasakan diri makan bahagian-bahagian yang lebih kecil tanpa lapar. Ia mengambil masa kira-kira 20 minit untuk perut untuk memberitahu otak itu penuh, jadi makan secara perlahan-lahan dan berhenti makan sebelum anda berasa kenyang.

9. Jangan mengharamkan makanan

Tidak mengharamkan apa-apa makanan daripada rancangan penurunan berat badan anda, terutama yang anda suka. Makanan yang mengharamkan hanya akan membuat anda mengidamkan mereka lagi. Tidak ada sebab anda tidak boleh menikmati sekali-sekala selama anda tinggal dalam elaun kalori harian anda.

10. Jangan menyimpan makanan ringan

Untuk mengelakkan godaan, elakkan menyimpan makanan ringan seperti coklat, biskut, kerepek dan minuman bergas yang manis, di rumah. Sebaliknya, menyimpan makanan ringan yang sihat seperti buah-buahan, kek beras tanpa salt, kek oat, popcorn tanpa salt atau tanpa gula, dan jus buah-buahan.

11. Kurangkan pengambilan alkohol

Adakah anda tahu segelas standard wain boleh mengandungi banyak kalori sebagai sekeping coklat, dan segelas bir mempunyai kira-kira jumlah kalori yang sama dengan sebungkus kerepek ? Dari masa ke masa, minum terlalu banyak boleh menyumbang kepada pertambahan berat badan. 

12. Merancang makanan anda

Merancang sarapan anda, makan tengah hari, makan malam dan makanan ringan untuk seminggu, boleh memastikan anda berpegang kepada elaun kalori anda. Cuba untuk merancang 4-7 hari makanan biasa dan makanan ringan. Buat senarai untuk membeli-belah, kerana tidak merancang boleh membuatkan anda tergoda dengan makanan kalori tinggi.

sumber: nhs.uk

2 comments:

  1. Setiap tahun azam baru mmg nk diet, tp tula... azam je.. hihi. tp tips minum byk air tu, mmg sy ikut. nway, nice tips..tq

    ReplyDelete