8 Cara Rendahkan Tekanan Darah Tinggi

Jika anda telah diberitahu anda mempunyai tekanan darah tinggi, mendapatkan ini ke tahap yang sihat adalah penting untuk mengurangkan risiko penyakit jantung, penyakit buah pinggang dan angin ahmar.

darah tinggi



Ubat adalah salah satu cara doktor mungkin mencadangkan untuk menguruskan tekanan darah, tetapi perubahan gaya hidup juga memainkan peranan penting. Malah orang yang mempunyai tekanan darah di atas 130 / 80mmHg mungkin boleh menguruskannya dengan perubahan gaya hidup sahaja.

Walaupun perubatan diperlukan, menggabungkan ia dengan cara hidup yang lebih sihat adalah disyorkan. Berikut adalah lapan tips untuk menurunkan tekanan darah:

1. Kurangkan pengambilan garam

Garam membantu untuk meningkatkan tekanan darah seseorang, jadi mengurangkan garam boleh membantu mengurangkan nombor tekanan darah juga. Bertujuan untuk tidak lebih daripada 6g garam sehari. Ingat, ini bukan hanya tentang garam digoncang ke makanan, tetapi ia juga bermakna garam telah ditambah kepada pelbagai makanan dari roti bijirin untuk sarapan pagi.

2. Diet yang sihat

Serta memotong garam, bertujuan untuk diet yang sihat yang seimbang itu rendah lemak buruk. NHS mengesyorkan sekurang-kurangnya 5 hidangan sehari buah-buahan dan sayur-sayuran.

3. Mendapatkan latihan lebih

Lakukan aktiviti adalah penting untuk menguruskan tekanan darah. NHS mengesyorkan melakukan sekurang-kurangnya 150 minit (2 jam dan 30 minit) yang sederhana intensiti aktiviti aerobik seminggu. Ini termasuk berbasikal atau berjalan pantas. Juga, bertujuan untuk beberapa aktiviti pengukuhan muscle- sekurang-kurangnya dua kali seminggu.

4. Kurangkan pengambilan alkohol

Kebanyakan orang tahu minum terlalu banyak boleh menjejaskan hati. Ia juga boleh menyebabkan tekanan darah tinggi. Cuba untuk tetap di dalam garis panduan maksimum yang disyorkan untuk alkohol. Lelaki tidak seharusnya kerap minum lebih daripada tiga hingga empat unit alkohol sehari. Bagi wanita, had yang lebih rendah pada 2-3 unit sehari. Unit-unit tidak lama lagi menambah. Hanya satu pain bir atau cider 2.8 unit. Segelas 175ml wain 2.1 unit.

5. Berhenti merokok

Merokok bukan sahaja memberi kesan kepada paru-paru. Walaupun merokok tidak secara langsung memberi kesan kepada tekanan darah, seperti tekanan darah ia juga meningkatkan risiko penyakit jantung dan strok.

6. Kurangkan berat badan

Jika anda mempunyai berat badan berlebihan atau obes, mengambil langkah-langkah untuk mendapatkan berat badan yang sihat. Badan massa indeks atau BMI adalah ukuran doktor gunakan untuk memeriksa jika nisbah seseorang ketinggian kepada berat badan yang sihat.

7. Had kafein

Tekanan darah boleh meningkat dengan meminum lebih daripada empat cawan kopi sehari. Kafein juga ditemui dalam cola, teh dan juga coklat.

8. Bersantai

Santai boleh membantu tekanan darah yang lebih rendah. Pertimbangkan mengambil yoga, meditasi atau melihat ke dalam kursus pengurusan tekanan.

sumber: webmd

Comments

Popular posts from this blog

Suami Suka Berdengkur ? WAJIB Baca Ini Kalau Sayang Suami

Tidur Lambat Punca Hati Cepat Rosak

Tanda-tanda awal kanser payudara