Doa Spesifik ?

Power of Doa. Saya bukan ustaz atau orang-orang alim, tetapi saya rasa nak share sesuatu tentang konsep doa yang saya amalkan dalam mengejar “kejayaan hidup”. Ramai orang berdoa, tetapi cuba renung balik doa-doa tersebut. Ada yang selepas solat, doa terlalu rambang. 


rahsia doa

Contoh, 
“Ya ALLAH, murahkanlah rezeki aku” 
“Ya ALLAH, kayakanlah aku”
“Ya ALLAH, bagi lah aku hidup senang”
“Ya ALLAH, bagi aku duit banyak”
“Ya ALLAH, bagilah aku berjaya”

Doa-doa macam ni memang bagus dan betul. Tetapi kita sepatutnya menggunakan channel doa ni dengan lebih tepat dan berkesan. Saya dulu pun macam tu. Lepas solat, kadang-kadang busy sangat dengan urusan dunia. Nak kaya. Nak berjaya. So doa saja. Asalkan doa. Tak tahu, sebenarnya ada effect yang sangat penting dalam kejayaan dengan kita “berdoa”. Siap baca doa pun berlagu, apa pun tak faham.

Dalam hidup ni, kita mungkin ada plan, cita-cita. Impian. Gunakan doa sebagai positive vibe yang dapat berikan kita lebih fokus untuk capai matlamat hidup. 

Contoh doa sebelum ini.
“Ya ALLAH, murahkanlah rezeki aku” - nak murah rezeki banyak mana?
“Ya ALLAH, kayakanlah aku” - nak kaya sampai tahap mana?
“Ya ALLAH, bagi lah aku hidup senang” - nak senang tahap mana?
“Ya ALLAH, bagi aku duit banyak” - nak berapa banyak? 100K, 1 juta, 8 juta?
“Ya ALLAH, bagilah aku berjaya” - apa takrifan berjaya?

Bukan nak cakap yang ALLAH tak tahu apa dimaksudkan, sebab ALLAH MAHA MENGETAHUI. Tetapi sangat rugi kalau kita tak guna kuasa doa. Kalau kita doa lebih spesifik, maksudnya kita pun bersungguh-sungguh doa. Berdoa. Meminta dari Sang Pencipta. Kita berdoa tanda kita ni hamba, perlukan pertolonganNya. Lebih sepesifik maksudnya lebih bersungguh-sungguh.

Katakan orang tu dalam bisnes, dia target sales 1 juta. Ada plan, timeframe nak capai target. Jadi doalah “ YA ALLAH, permudahkanlah jalan aku untuk capai sales 1 juta sebelum January 2016.”

Katakan takrifan kita “berjaya” adalah dengan berjaya beli 1 rumah banglo. Jadi doalah “ YA ALLAH, permudahkanlah bisnes aku mencapai sales 10 juta, untuk aku dapat beli lot banglo kat tengah2 Kuala Lumpur yang aku dah target tu”

Duit banyak? target ada cash 100k dalam bank. “ Ya ALLAH, bagilah produk aku laku keras dan aku dapat jual 50,000 Unit untuk bagi aku untung 100k cash nanti.”

Lebih target. Lebih spesifik. 1 hari 5 kali sehari kita sebut bersungguh-sungguh. Kita sebut doa-doa positif ini. Jadi ia akan jadi sebuah fokus meresap ke jiwa, yang mana kita akan drive diri, tenaga, usaha untuk capai apa yang kita hajati dengan izin ALLAH.

Sebab tu orang-orang tua pernah kata, jangan sebut benda-benda negatif selalu, nanti jadi “doa”.

Jangan salah sangka, yang saya sebutkan ini target di pasal kejayaan bisnes. Ada orang target lain. Konsep sama. Dalam bab keimanan dan akhirat, boleh fikir sendiri dah kan.

Alhamdulillah. Sebut di mulut sudah lama impian nak pakai Merc sebelum umur 30 sejak tahun 2010 lagi. Tahun 2013 bersungguh-sungguh doa spesifik. Tengah tahun 2015 dapat pakai lepas tunggu booking hampir 6 bulan dari Cycle Carriage dan sekarang umur saya baru menjejak ke 29 tahun. Impian tercapai. 

Orang kata “Law of Attraction”. Saya kata "Power of Doa" dan rezeki dari ALLAH.

Ok, next target pulak untuk 2016. InshaALLAH!

Comments

Popular posts from this blog

Suami Suka Berdengkur ? WAJIB Baca Ini Kalau Sayang Suami

Tidur Lambat Punca Hati Cepat Rosak

Tanda-tanda awal kanser payudara