Lembik Masa Puasa ? Ambillah Kafein

Jawapan mudah untuk kita tak tahan masa puasa ? Ialah korang boleh ambil kafein. Antara yang best ,  ialah, korang rasa tak mengantuk, walaupun kekadang ada penat, tapi aku try ambil Cinch Energy Tea Mix Shaklee, Alhamdulillah, memang best, 2 hari try semalam, dari bangun sahur, sampailah ke berbuka, oklah, takdalah nak tidur macam first day, sebab badan baru nak puasa. Ok, Itu je jawapan dia.  Tapi bab Kafein nih, tentu ramai yang tertanya, bagus ke ambil kafein ? Boleh ke minum kopi, hmm. Ni aku buat study sikit, harap bermanfaat untuk korang.


letih puasa


Mitos Pasal Kopi dan Kafein

Antara yang terbaik aku baca pagi ini, eh dari semalam, aku tertanya, bagus ke kafein, yang korang selalu minum kopi, dan macam-macam kopi jenama tempatan, antarabangsa, kopi hipster dan macam-macam lagi. Nak lagi best, semua orang cakap,  kafein pun ada dalam teh, diorang kata tak kuat sangat macam kopi, yeke ? Oh tidak jugak.  

Kebaikan kopi atau nak lebih baik ialah Kafein, memang diakui sendiri oleh beberapa pakar, termasuklah WebMD. Memang banyak isu bila kita sebut pasal Kafein. Oh ramai  keliru pasal kopi  jugak. Aku adalah buat entry pasal kopi  dulu, tapi itu sangat general. Aku nak adil, orang kata kafein tak bagus  jugak, jadi, bagi aku, ambillah secara sederhana, memang best.  


kafein bahaya

Kafein Semula Jadi vs  Kafein Sintetik

Oh lagi aku baca lagi, sebab aku kan guna Shaklee, always natural, aku buat kajian lagi, pasal natural dan sintetik. Ok, memang  ada banyak beza. Memang ada perdebatan. Tapi seronok nya bila aku kaji nih, beberapa pendapatan aku yang aku lihat ialah.

  1. Ada orang  kata kafein tetap kafein semula jadi atau sintetik - jadi aku setuju jugak, kita ambil jangan melampau sangat. Kalau tak tidur, tak normallah, sebab Allah ciptakan malam untuk badan kita rehat.
  2. Kafein sintetik ini adalah dari bahan kilang, campuran komposit formula kimia, lebih murah, dan biasa ada dalam minuman. Tapi tak syoknya  ialah dia ini tinggi kalori, tak bagus untuk kesihatan dan nak kuruskan badan.
  3. Kafein semulajadi bagus ada dalam biji kopi atau estrak daun teh, yang ini ada orang cakap ambil ini lagi ok.
  4. US FDA pun tak tekankan pasal label kafein ini. Tapi kebanyakkannya,  kalau minuman tu cakap dia ada kafein, itu maknanya dia ada kafein sintetik, yang jumlahnya  memang tetap.
  5. Berbanding kafein semula jadi, tak wajib nak kena sebut dalam produk, tapi bolehlah letak dalam label makanan
  6. Lagi pembacaan aku ialah kafein semulajadi dalam estrak daun teh lebih banyak dari kafein semula jadi biji kopi. Macam gambar aku buat kat atas tuh, aku baca dalam bodybuilding.



Cinch Energy Tea Mix - Sumber  Kafein Semulajadi Terbaik

Macam aku cakap kat atas, banyak benda nak consider bila nak ambil minuman bertenaga, tapi yang ni aku bagi cadangan baik punya, hahahha, kalau nak rasa best masa puasa, aku  cadangkan korang ambil Cinch Tea nih, nak lagi hipster, korang tengok video aku bancuh Cinch Tea dengan Performance Drinks. hahaha, ini lagi hipster .

Tips Asas Nak Bertenaga Masa Puasa

Walaupun aku dah reveal rahsia terbesar ini, tapi aku rasa baik korang amalkan benda benda asas masa nak puasa. Lagi-lagi awal awal puasa ini, ada benda yang korang kena faham, jangan cakap tak jadi pulak. Tips ini aku buat sendiri, tak ikut orang lain lah.

  1. Minum air kosong banyak - ok masa berbuka tuh, godaan memang minum air tembikai sangat tinggi, tapi aku masa sahur, bangun awal, aku pastikan badan aku isi air banyak sikit. 
  2. Lambatkan sahur - haritu aku first day  bajet nak sahur, pukul 4 dah sahur, padahal subuh 5.40, jadi jawabnya lembik, hahahha. 
  3. Fahamkan fisiologi puasa - ada ramai share benda ini. Biasalah badan  terkejut, jadi kalau  pening kepala , selsema, biasalah tuh. Sebab  tu Rasulullah anjurkan puasa sunat rejab dan syaban, bagi korang biasa  dengan puasa ramadhan.
  4. Tidur awal - hahaha, ni kena korban masa sikitlah, Lepas tarawikh, kalau korang tak buat apa-apa, atau nak main facebook, baik korang tidur terus. Bangun awal pagi, buat kerja ,update blog lagi best. Hmm, memang lepas tarawikh aku tahu kengkawan korang ajak mengeteh. 
  5. Makan shaklee - selain dari Cinch Tea, ambillah vitamin Shaklee yang lain, sangat-sangat membantu bila korang nak hadapi fasa perubahan badan masa start awal puasa.

Cara Nak Order Minuman Bertenaga Shaklee

Cara 1 - Anda boleh terus klik ke Cinch Energy Tea Mix ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan. Penghantaran ambil masa 2-3 hari 

Cara 2 - Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya.Sekiranya anda berada di sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar


Certified Product Trainer Shaklee ( ID 866453)
Email: ainulfadzilah@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 013-3612717
COD Area: Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar

Comments

Popular posts from this blog

Suami Suka Berdengkur ? WAJIB Baca Ini Kalau Sayang Suami

Tidur Lambat Punca Hati Cepat Rosak

Tanda-tanda awal kanser payudara