Panduan Ibu hamil Berpuasa

BAGI wanita yang mengandung tentu mempunyai banyak persoalan sama ada kehamilan dan berpuasa mempunyai kesan sampingan terhadap bayi mereka. Umum mengetahui bahawa Islam memperuntukkan pengecualian berpuasa semasa bulan Ramadan ini kepada golongan tertentu, antaranya:

1. Wanita yang kandungan mereka mencapai trimester ketiga (tiga bulan terakhir) dan akan melahirkan anak pada bila-bila masa atau mana-mana minggu di mana mengandung dan berpuasa membahayakan kesihatan, mengikut doktor yang merawat mereka.

2. Wanita yang menyusukan anak

3. Wanita yang sedang haid

4. Wanita yang mengalami nifas (dalam pantang bersalin)




KEHAMILAN merupakan suatu perubahan fisiologi wanita yang berlaku untuk tempoh sembilan bulan dan disusuli dengan tempoh berpantang. Kebetulan masuk bulan Ramadan, wanita yang hamil juga ada kalanya ingin menjalani ibadah tersebut. Namun, terdapat beberapa aspek perlu difahami mengenai amalan berpuasa di kalangan wanita yang sedang hamil. Jika berpuasa dikhuatiri akan menjejaskan kehamilan, maka seseorang bolehlah untuk tidak berpuasa. Ada beberapa panduan untuk ibu hamil yang ingin berpuasa

1. Sebaik-baiknya sebelum ibu hamil mengambil keputusan untuk berpuasa, mereka perlu mendapatkan nasihat doktor masing-masing sama ada boleh berpuasa atau sebaliknya. Kesihatan janin semasa ibu mengandung boleh dilihat dari dua segi iaitu pemakanan ibu dan gangguan metabolisme badan ibu. Sebelum melaksanakan ibadah puasa, berbincanglah terlebih dahulu dengan doktor peribadi antenatal anda kerana beliau lebih mengetahui akan sejarah kandungan dan juga sejarah kesihatan anda. Berkemungkinan doktor menasihati agar anda tidak berpuasa sekiranya menghidapi penyakit kencing manis yang memerlukan rawatan insulin, darah tinggi dan juga mengalami permasalahan dengan sistem pencernaan terutamanya loya dan muntah semasa awal mengandung. Sama ada berpuasa atau tidak, pemakanan sihat sangat mempengaruhi perkembangan janin dan bayi yang bakal dilahirkan.

2. Wanita yang mempunyai masalah seperti kencing manis kronik, darah tinggi, masalah ulser, sistem pencernaan dan sebagainya, mungkin dinasihatkan doktor agar tidak berpuasa.

3. Ibu hamil memerlukan air yang mencukupi, sekurang-kurangnya dua liter setiap hari (bersaiz empat botol kecil air mineral atau lapan hingga 10 gelas) bagi membantu mengurangkan dehidrasi atau kekeringan.


4. Ibu hamil juga disyorkan melambatkan waktu bersahur kepada jam terakhir sebelum imsak serta tidak melambat-lambatkan berbuka apabila sampai waktunya bagi membantu mengurangkan tempoh berpuasa kepada hanya perlu sahaja.

5. Sesetengah ibu hamil yang berpuasa mengalami ketosis iaitu masalah yang berlaku dalam keadaan kelaparan yang lazimnya terjadi apabila berpuasa melebihi 16 jam terutamanya bagi wanita yang mempunyai penyakit kencing manis ataupun penyakit kurang zat makanan. Situasi tersebut akan menghasilkan bahan ketone yang mungkin boleh memberi kesan negatif kepada wanita dan perkembangan janin dikandungnya.

6. Jika ibu yang hamil sedar, mereka sememangnya tidak mengambil keperluan pemakanan yang mencukupi dan tidak bermaya, atau mengalami simptom-simptom hipoglisemia iaitu kekurangan gula dalam darah dan pening kepala, berpeluh-peluh dan sebagainya, mereka dinasihatkan berbuka puasa.


Perubahan kehamilan untuk menyesuaikan diri ketika berpuasa.

* Trimester pertama (tiga bulan pertama kehamilan).

Petanda-petanda morning sickness seperti tekak loya, pening kepala dan tidak berselera makan.
Pilih makanan bersesuaian dan kurang mengambil makanan berminyak serta gandakan meminum banyak air.

Pengambilan pil asid folik pula pada sebelah malam dan bukannya sewaktu bersahur supaya kesan sampingan seperti berasa loya dan bau ketika sendawa.


* Trimester kedua (bulan ke-4, 5 dan 6 kehamilan)

Pada waktu ini morning sickness dijangka telahpun reda, namun berlaku penurunan tekanan darah dari paras biasa menyebabkan ada yang mudah pitam terutamanya jika berdiri untuk tempoh yang lama. Minum air yang mencukupi selepas berbuka puasa serta tidak berdiri lama dapat mengurangkan masalah ini.

* Trimester ketiga (bulan ke -7 hingga kelahiran)

Wanita lebih mudah penat apabila bergerak akibat saiz kandungan yang semakin besar. Banyakkan berehat dapat membantu.


Betul ke Vitamin Membantu Ibu mengandung Cergas, Bertenaga ketika Hamil?











SET RAMADAN UNTUK IBU HAMIL



✔SESUAI DIAMBIL KETIKA BERSAHUR & BERBUKA PUASA

✔SESUAI DIAMBIL OLEH SEISI KELUARGA (untuk kanak-kanak sukatan berbeza)

✔SESUAI DIAMBIL OLEH IBU YANG SEDANG MENYUSUKAN ANAK

✔ALTERNATIF BUAT MEREKA YANG TIDAK GEMAR MENGAMBIL PIL

✔MEMBANTU MEMBEKALKAN TENAGA BERPANJANGAN SEPANJANG HARI

✔MENINGKATKAN TAHAP KEPEKAAN & PENUMPUAN (anak-anak kurang mengantuk di sekolah, boleh fokus pada pelajaran, mereka yang bekerja juga dapat mengekalkan produktiviti kerja walaupun berpuasa)

✔MEMELIHARA KESIHATAN SECARA MENYELURUH

✔RASA YANG SEDAP & AMAT MUDAH DISEDIAKAN


ENERGIZING SOY PROTEIN (ESP)


Membantu kekal bertenaga sepanjang hari. Pengambilan makanan berprotein tinggi di waktu sahur boleh membantu mengurangkan rasa lapar lebih lama, kerana kadar pencernaan & penyerapan protein adalah lebih lama berbanding makanan tinggi karbohidrat.

Malah sumber protein yang baik juga akan bantu menyerap kolesterol, mencantikkan & menyerikan kulit, serta menganjalkan payudara (wow!). Tentunya anda nak tampil jelita di pagi Hari Raya nanti kan kan... ;) 

Disamping itu, ESP juga berperanan sebagai 'milk booster' jika diambil oleh ibu-ibu yang menyusukan anak. Bancuh ESP dengan susu ataupun jus kegemaran anda, bukan sahaja sedap malah berkhasiat!


PERFORMANCE DRINK


Membantu mengelakkan dehidrasi, dan dalam masa yang sama mengawal paras cecair di dalam badan sepanjang berpuasa. 

Mengandungi formula unik Shaklee iaitu Opticarb yang membekalkan tenaga serta-merta & berterusan, tanpa mengganggu kestabilan gula dalam darah. 

Setelah berbuka puasa, Performance Drink dapat membantu anda untuk menambah semula tenaga - bolehlah perform solat terawih, bertadarus mahupun berqiamullai di surau atau masjid. Pasti anda akan kekal ceria sepanjang puasa jika diamalkan sebelum tidur & sewaktu sahur. 

Untuk lebih lazat, bancuh Performance Drink dengan jus oren Tropicana! Cuba lah! Memang sedap! Rasa oren yang menyegarkan & berkhasiat!



MEAL SHAKES


Multivitamin & Multimineral, yang dilengkapi dengan protein & fiber. Sesuai bagi anda yang berasa sukar untuk menelan pil vitamin atau suplemen di sepanjang bulan Ramadhan ini. Boleh diambil semasa bersahur mahupun berbuka puasa. Fiber membantu sistem penghadaman berfungsi dengan baik, serta membuatkan anda berasa kurang lapar lebih lama. 

Hanya bancuhkan dengan segelas susu rendah lemak ataupun susu Dutch Lady coklat, SEDAP! Malah anda boleh kongsikan khasiatnya dengan seisi keluarga!

Meal Shakes juga amat sesuai diberi kepada kanak-kanak yang mula belajar berpuasa kerana kandungan protein dan seratnya memberi rasa kenyang berpanjangan disamping dapat membina ketahanan badan kanak-kanak.

Ibu-ibu menyusu & mengandung juga boleh mengambil ketiga-tiga produk ini dengan selamat.


nak Order?

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya.Sekiranya anda berada di sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar


Certified Product Trainer Shaklee ( ID 866453)
Email: ainulfadzilah@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 013-3612717
COD Area: Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar


Comments

Popular posts from this blog

Suami Suka Berdengkur ? WAJIB Baca Ini Kalau Sayang Suami

Tidur Lambat Punca Hati Cepat Rosak

Tanda-tanda awal kanser payudara