SHAKLEE Dan ALAM SEKITAR

LIVING HARMONY WITH NATURE

ni falsafah dr forrest c shaklee masa mula mula dia buat produk Shaklee. Apa yang sebabkan kita kita kena hidup harmoni dengan Alam ? Kalau korang nak lebih faham lagi, pernah tak korang tertanya tanya soalan nih ? 

1. Kenapa negara kita ada hutan Simpan ? 
2. Bahaya ke kesan  Rumah Hijau ?
3. Kenapa sesetengah pukat nelayan boleh rosakkan hidupan Laut ?
4. Kenapa sungai kita tercemar teruk ? 
5. Cukup ke bekalan Alam nih untuk generasi akan datang ?
6. Adakah bekas yang kita buang boleh rosakan alam sekitar ? 



JANGAN LAKUKAN KEROSAKAN

"Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan segala yang membawa kebaikan padanya, dan berdoalah kepadaNya dengan perasaan bimbang (kalau-kalau tidak diterima) dan juga dengan perasaan terlalu mengharapkan (supaya makbul). Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki amalannya."
(QS. Al-A'raf: Ayat 56)

Bab kerosakan ni mungkin ada yang faham jangan perang sana sini, jangan cemarkan alam sekitar. Tapi kekadang kita tak sedar,  barang barang yang kita guna, barang barang yang kita buang secara tak sengaja dah rosakkan alam sekitar. Rasa bersalah tak ke selamba je kita terus rosakkan alam nih ?


BAGAIMANA NAK KEKALKAN KEINDAHAN ALAM ?

Korang semua tahu, alam ni banyak manfaatnya. Ada orang ambil madu buat ubat, ambil daun itu ini buat makanan. Tebang pokok sana sini untuk buat rumah, dan macam macam lagi. Tapi korang jamin tak sumber ni takkan habis ? Adakah kita akan rakus sebab nak kaya, kita rosakkan semua benda ? 

Korang mungkin boleh belajar dengan company SHAKLEE CORPORATION, macam mana mereka memelihara alam sekitar supaya kekal lama. Cara mereka mengendalikan isu alam sekitar ni sangat menarik, antaranya :

1. GUNAKAN PENHALAU PEROSAK SEMULA JADI - macam mana nak pastikan sumber herba daun yang digunakan shaklee mesti berkualiti non GMO. Carana mesti menggunakan penghalau perosak yyyang lebih natural, bukan guna sebarang racun. Shaklee punya kualiti ini sangat  tinggi, sampai syarikat pembekal bahan nih pun boleh tarik diri kerana standard tinggi yang diletakkan oleh Shaklee sendiri.

2. BAHAN PENCUCI MESRA ALAM - Pencuci shaklee, bermula dari BasiC-H, adalah pencuci mesra alam. Dia bukannya sabun biasa, tapi tiada bahan kimia, tiada phosphate. Phosphate nih yang boleh matikan hidupan di sungai dan cemarkan sungai. 

3. BOTOL DAN PLASTIK BIODEGRADABLE - nBotol plastik shaklee sememangnya mesra alam. Pernah dengar sehingga dakwat pada label pun menggunakan dakwat yang tidak merosakkan alam sekita dan membahayakan manusia. Plastik shaklee pulak ialah plastik yang boleh hancur dengan tanah.

4. OFIS SHAKLEE CLIMATE NEUTRAL - Ofis shaklee di USA sana adalah climate neutral. Mereka memastikan setiap carbon yang dilepaskan, mesti dineutralkan kembali, dan proses ini mengurangkan kesan rumah hijau. 

5. BEKERJASAMA DENGAN NOBEL LAURETE MENANAM POKOK - Roger BArnett sentiasa berfikir untuk menanam pokok, bekerjasama dengan DR Wangiri, pemenang nobel alam sekitar, dalam projek 1 million trees. Ini semua pastikan sumber alam sentiasa ada, membaiki kembali alam sekitar yang dirosakkan manusia sendiri.

6. MENCARI SUMBER MINYAK IKAN MENGGUNAKAN SATELIT - dengan kerjasama dan pengiktiirafan Friend of the Sea, Shaklee pastikan sumber minyak ikan mereka tidak mengganggu populasi ikan di lautaran. Mereka bukan sahaja pentingkan kualiti, tapi juga populasi ikan yang wujud dilautan.



FOLLOW THE NATURE, YOU''LL NEVER GO WRONG

Baca kembali ayat quran kat atas, memang tuhan dah ciptakan Alam ni dengan baik sekali. Alam ini adalah sumber  pelajaran paling penting. Dari kejadian dan fenomena Alam ini membuatkan Dr Shaklee mencipta vitalea, multivitamin pertama di dunia. Kalau nak pastikan alam  tidak rosak, bukan sekadar company besar je buat kerja, kita pun sekali kena main peranan. Contoh paling mudah ialah kitar semula dan asingkan sampah. 

#tsunamishaklee
#landmarkstudy
#shakleeEffect
#liveamazing

Comments

Popular posts from this blog

Suami Suka Berdengkur ? WAJIB Baca Ini Kalau Sayang Suami

Tanda-tanda awal kanser payudara

Tidur Lambat Punca Hati Cepat Rosak