Friday, April 25, 2014

Umur Baru 30 Tahun Dah Jalan Bongkok, Pakai Gigi Palsu

Jangan tak tahu memang ada orang yang baru umur 30tahun atau bawah 30tahun lagi jalan sudah bongkok bongkok. Ada juga yang sudah mula pakai gigi palsu. Kalah atuk nenek yang menjaga kesihatan. Umur 80tahun pun maintain je lagi.Kenapa?? sebab utama gaya hidup dan pemakanan kita. Kalau bab tulang, gigi mestilah pasal kalsium kan. Ingat tak kecik-kecik suka bebenor minum susu. usung la botol susu ke hulu ke hilir. Kenapa bila sudah besar kita tak suka minum susu ?? atau belum masuk 40tahun gigi sudah mula tertanggal. Nak makan pun susah terpaksa la pakai gigi palsu.


tulang sakit


Kenapa kalsium PENTING untuk tulang dan gigi kita ?

1. Tulang

Kalsium adalah mineral yang penting untuk membuat tulang yang sihat . ( Fosforus adalah satu lagi mineral penting untuk tulang yang sihat. )

Kalsium tidak boleh dibuat oleh badan. Badan mendapat kalsium yang diperlukan melalui makanan yang anda makan. Jika anda tidak mendapat kalsium yang cukup dalam diet anda atau jika badan anda tidak menyerap kalsium yang mencukupi daripada diet anda , tulang boleh melemahkan atau tidak tumbuh dengan betul.

Kepadatan tulang merujuk kepada berapa banyak kalsium dan lain-lain jenis mineral yang terdapat di dalam bahagian tulang anda. Kepadatan tulang adalah paling tinggi antara umur 25 - 35 dan penurunan selepas itu. Ini boleh menyebabkan rapuh, tulang rapuh yang terdedah kepada keretakan , walaupun tanpa kecederaan.

Semakin meningkat usia anda , badan anda masih memerlukan kalsium untuk memastikan tulang anda padat dan kuat.

Dapatkan sekurang-kurangnya 1,200 miligram sehari kalsium vitamin D. Vitamin D membantu badan anda menyerap kalsium. Doktor anda mungkin mencadangkan tambahan untuk memberi anda kalsium dan vitamin D yang anda perlukan.

Ikut diet yang menyediakan jumlah yang betul kalsium , vitamin D, dan protein. Walaupun ini tidak akan benar-benar berhenti kehilangan tulang , ia akan memastikan bahawa bekalan bahan-bahan badan menggunakan untuk membentuk dan mengekalkan tulang disediakan.

Makanan tinggi kalsium termasuk:
  • keju 
  • ais krim 
  • Sayur-sayuran berdaun hijau, seperti bayam dan Collard hijau 
  • Susu rendah lemak 
  • salmon 
  • Sardin ( dengan tulang ) 
  • tauhu 
  • yogurt 

2. Gigi

Kita mungkin tidak sedar bahawa gigi juga tulang. Kira-kira satu pertiga daripada tulang dan gigi diperbuat daripada kalsium.Sebab itu la minum susu adalah penting kerana anda perlu kalsium daripada susu untuk perkembangan dan mengekalkan tulang dan gigi.

Kalsium adalah mineral penting yang badan kita memerlukan setiap hari . Walau bagaimanapun, badan kita tidak dapat menghasilkan nutrien ini dengan sendiri. Jadi, ia bergantung kepada makanan yang kita makan. Kalsium adalah penting untuk fungsi saraf, pengecutan otot , termasuk degupan jantung kita, dan untuk pembahagian sel. Sel-sel badan kita yang membawa impuls saraf juga perlu nutrien ini penting. Kalsium juga bertindak sebagai pengaktif enzim dalam badan kita.

Kalsium adalah penting untuk keseluruhan tulang termasuk tulang rahang kami. Ia menguatkan jawbones kami dan membuat gusi kita sihat. Kalsium badan kaya mencegah kerosakan gigi dan ia pasti membantu dalam menyediakan senyuman besar yang boleh dianggap sebagai aset terbesar dalam kehidupan kita.

Susu dan produk tenusu adalah semula jadi dan sumber yang paling tertumpu kalsium. Hanya semasa peringkat umur pembangunan kami , kalsium mendapat disimpan pada tulang dan gigi. Apabila pembangunan itu dilakukan, pemendapan berhenti. Oleh itu adalah perlu untuk mendapat kalsium yang cukup melalui diet kita dalam tahun-tahun awal kehidupan kita.

No comments:

Post a Comment