Tuesday, June 10, 2014

Penyakit Asma Lelah Merisaukan Pasangan Suami Isteri

Tak dapat dielakkan, penyakit asma memang selalu terjadi kepada kanak-kanak, malah orang dewasa pun ada lelah. Dengar cerita kawan lelah, adik ipar ada lelah, memang merisaukan juga, jadi jom kita baca lagi pasal lelah nih, di bawah adalah artikel yang ringkas sahaja.


rawat asma sekarang


Penyakit Asma

Penyakit Asma atau lelah merupakan penyakit immunologi yang menyebabkan kesukaran bernafas. Ini adalah kerana ketika pesakit diserang asma, keradangan dan spasma pada selaput dinding laluan udara menyebabkan bronkiol di dalam paru-paru menjadi sempit. Pesakit asma mungkin mengalami pernafasan bersiul (wheezing), sesak nafas, dan sukar untuk bersenam. Ketika otot mengejang, saluran udara mengecil dan menghalang pernafasan. Apabila ini terjadi,paru-paru akan berkurangan udara. Akibatnya, pesakit boleh pengsan.

Fakta Tentang Lelah

  1. Menurut kajian, jumlah kanak-kanak diserang penyakit asma adalah 10 hingga 20 peratus. Selalunya, penyakit ini tidak boleh diubati. Tapi, biasanya kanak-kanak akan sembuh apabila usia meningkat.
  2. Bagi kanak-kanak yang menghidapi asma sederhana, serangan ini akan hilang apabila mencapai usia lingkungan 12 hingga 13 tahun.
  3. Manakala, 50 hingga 60 peratus akan sembuh apabila mencapai usia 20 hingga 25 tahun. Sementara, 20 peratus lagi akan mendapat asma berterusan dan hanya sebilangan kecil saja yang akan sembuh.

Cara Mudah Cegah Asma

Walaupun penyakit ini macam susah nak diubati, tapi langkah pencegahan yang mudah boleh diambil untuk mengurangkan risiko lelah:

  1. Hindari Makanan Penyebab Asma - elakan makanan yang alergi dan boleh mendatangkan lelah
  2. Jangan Makan Ubat Sembarangan - ubat memang ada yang ok dan tak ok, so minta nasihat doktor untuk ubat yang bagus.
  3. Hindari haiwan peliharaan - apapun, memang ada yang sensitif dengan bulu haiwan, memang mereka comel, tapi anda pula nanti tak comel sebab lelah yang teruk
  4. Kebersihan - amalan mulia, separuh dari iman, jaga kebersihan, lagi lagi tempat tidur kita
  5. Suplemen - suplemen seperti minyak ikan dikatakan dapat membantu mengurangkan risiko lelah.

Pengalaman Seorang Pengidap Asma

Memang asma sebenarnya tak boleh diubati, tapi mencegahnya sebelum terlambat adalah satu tindakan yang sangat bijak, jika anda betul-betul sayangkan keluarga anda. Cuba anda lihat video dibawah, betapa bahagianya bila pasangan kita sihat sentiasa.


Tengoklah sendiri video, bagaimana inhaler abang yang ada dalam video ni, dia dah boleh simpan, dah. Hahah, tahu tak apa yang dia buat ? Memang best kan ? So apa sebenarnya yang abang tu makan, sampai dah boleh lepak, rasa kuat, tak selalu pergi hospital ?


  1. VIVIX - produk shaklee yang mudah ditelan, tapi memang terbaik sampai masuk ke dalam sel.
  2. OMEGA GUARD - yang macam biasa, supplemen minyak ikan yang sangat bermanfaat, membantu mengurangkan asma
  3. GARLIC COMPLEX- ianya sangat best untuk buang angin, kuatkan antibodi,
  4. OSTEMATRIX - sangat bagus untuk tulang, kalsium bagus, selain dari membentuk tulang yang kuat, ianya bagus untuk mengekalkan jumlah air dalam badan
  5. NUTRIFERON - bagus untuk membentuk antibodi, sesuai diambil, alternatif kepada ubat selsema atau panadol

Bertindak SEKARANG

Jika anda rasa anda perlua buat sesuatu untuk pasangan anda, atau anak anda, atau sesiapa sahaja yang anda sayang, apa kata hubungi kami, atau klik sahaja gambar order dibawah jika anda berminat.
013-3612717
ainulfadzilah@gmail.com
https://www.facebook.com/DietDietSihat
http://jalanabadi172784.blogspot.com

2 comments:

  1. Info yang menarik. Sememangnya pengambilan Vitamin C, minyak ikan Omega-3 dan zat zink mempunyai bukti saintifik untuk merawat penyakit yang berkaitan alahan seperti lelah, rhinitis dan ekzema.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sukar nak merawat penyakit seperti ni

      Delete