Saturday, April 18, 2015

Batuk Kena Makan Vitamin ?

Batuk boleh mengganggu, menyakitkan dan memenatkan. Ia boleh membuat anda pada waktu malam dan menghadkan produktiviti anda di tempat kerja. Ubat batuk boleh meninggalkan rasa yang tidak menyenangkan di dalam mulut anda, dan anda mungkin mahu belajar bagaimana untuk mencegah gejala masa depan. Mujurlah, terdapat vitamin dan mineral yang boleh diambil untuk mempercepatkan pemulihan anda dan juga membantu mencegah kamu dari jatuh sakit lagi. Berbincang dengan doktor anda mengenai pengambilan vitamin anda, dan mengetahui apa yang anda mungkin hilang.


ubat batuk


Punca Batuk

Universiti Pusat Perubatan Maryland laman web, UMM.edu, menyenaraikan dua jenis batuk: produktif dan kering. Batuk yang produktif bermakna anda membesarkan kahak atau kahak apabila batuk. Kebanyakan batuk yang nyata dengan yang sejuk atau selesema, dan dianggap akut; mereka hanya bertahan satu atau dua minggu. Batuk kronik biasanya tahan lebih lama daripada empat minggu. Jenis ini dikaitkan dengan gangguan yang lebih serius, seperti bronkitis, asma, alahan, penyakit kronik pulmonari obstruktif, atau sinusitis dengan saliran ke dalam tekak. Jika anda merokok atau terdedah kepada asap rokok kerap, anda juga boleh membangunkan batuk yang kronik.

Vitamin C

Mungkin antioksidan yang paling terkenal hari ini, vitamin C telah terbukti untuk membantu mencegah batuk, selsema dan masalah yang lebih serius. Menurut kajian dalam "Kejururawatan Urologi" pada bulan November 2009, vitamin C mempunyai salah satu nisbah yang terbesar manfaat-untuk-risiko ketika datang untuk mencegah selesema dan sebenarnya boleh mengurangkan risiko radang paru-paru. Selama 1951 yang lalu sebagai doktor mula melihat ke dalam kesan yang baik vitamin C. Dalam artikel yang bertajuk "Vitamin C dalam Profilaksis dan Terapi Penyakit Berjangkit," dan disiarkan dalam "Arkib Pediatrik" Januari 1951, WJ McCormick, MD menyatakan bahawa dia percaya batuk kokol, dyptheria dan penyakit-penyakit lain seperti batuk kering telah berkurangan dalam abad yang lalu kerana adanya vitamin C makanan yang kaya. Buah-buahan sitrus, beri biru dan buah-buahan tropika yang mudah untuk membeli di pasar raya tempatan dan sarat dengan vitamin C.

Vitamin D

Vitamin D adalah vitamin yang larut dalam lemak, menyatakan UMM.edu, yang membantu untuk mengawal selia sistem imun dan sel-sel. Vitamin D sebenarnya boleh disimpan dalam badan, dan dilepaskan apabila kulit terdedah kepada cahaya matahari. Walaupun mempunyai tahap rendah tidak semestinya menyebabkan penyakit, kajian telah menunjukkan bahawa mempunyai tahap yang mencukupi boleh mencegah penyakit tertentu. Dalam bulan Julai 2010 artikel dalam jurnal "Pendapat yang dipegang dalam Gastroenterologi," Dr. J. Sun menyatakan bahawa vitamin D menyumbang kepada mukosa fungsi imun, atau kekebalan daripada lapisan mukosa, seperti dalam paru-paru, badan. Artikel ini juga mengatakan bahawa vitamin D dan tapak reseptor yang terlibat dalam aktiviti anti-jangkitan dan anti-keradangan. Berbincang dengan doktor anda mengenai vitamin D, dan bertanya jika ia perlu ditambah kepada regimen vitamin anda.

Vitamin A dan Zat Besi

Gabungan zat besi dan vitamin A juga mungkin bermanfaat dalam mencegah jangkitan. Satu kajian yang diterbitkan dalam "Pemakanan" Mei 2010 disiasat keputusan memberi vitamin A dan zat besi untuk kanak-kanak sekolah berumur 2-6. Dr. K. Chen dan rakan-rakan mendapati bahawa kanak-kanak yang diberi makan diperkaya dengan kedua-dua besi dan vitamin A mengalami sedikit jangkitan pernafasan dan batuk daripada yang dilakukan oleh kumpulan tidak diberikan vitamin atau hanya vitamin A. Oleh kerana terlalu banyak zat besi boleh menjadi toksik, berbincang dengan doktor anda kira-kira berapa banyak zat besi juga akan baik untuk anda atau anak-anak anda.

Zink

The zink mineral telah baru-baru ini telah ditambah untuk batuk dan tekak lozenges konvensional. Menurut UMM.edu, zink telah digunakan untuk beribu-ribu tahun untuk membantu menyembuhkan luka dan meningkatkan sistem imun. The Julai 1996 isu "Annals Perubatan Dalaman" memaparkan kajian yang menguji keberkesanan zink terhadap selesema biasa. Kumpulan diberikan lozenges zink melihat penurunan ketara dalam batuk, saliran hidung, hidung tersumbat dan daripada kumpulan kawalan. Anda tidak perlu menelan terlalu banyak zink, bagaimanapun; UMM.edu menyatakan bahawa anda hanya memerlukan lapan hingga 11 mg setiap hari. Tanya doktor anda jika anda mendapat cukup zink.



Cabaran 31 Hari Mencari Cinta

31. Batuk

No comments:

Post a Comment