Wednesday, January 27, 2016

ROKOK

Rokok adalah silinder dari kertas berukuran panjang antara 70 hingga 120 mm (bervariasi tergantung negara) dengan diameter sekitar 10 mm yang berisi daun-daun tembakau yang telah dicacah. Rokok dibakar pada salah satu ujungnya dan dibiarkan membara agar asapnya dapat dihirup lewat mulut pada ujung lainnya.

Rokok biasanya dijual dalam bungkusan berbentuk kotak atau kemasan kertas yang dapat dimasukkan dengan mudah ke dalam kantong. Sejak beberapa tahun terakhir, bungkusan-bungkusan tersebut juga umumnya disertai pesan kesehatan yang memperingatkan perokok akan bahaya kesehatan yang dapat ditimbulkan dari merokok, misalnya kanker paru-paru atau serangan jantung (walaupun pada kenyataannya itu hanya tinggal hiasan, jarang sekali dipatuhi).


bahaya rokok



Manusia di dunia yang merokok untuk pertama kalinya adalah suku bangsa Indian di Amerika, untuk keperluan ritual seperti memuja dewa atau roh. Pada abad 16, Ketika bangsa Eropa menemukan benua Amerika, sebagian dari para penjelajah Eropa itu ikut mencoba-coba menghisap rokok dan kemudian membawa tembakau ke Eropa. Kemudian kebiasaan merokok mulai muncul di kalangan bangsawan Eropa. Tapi berbeda dengan bangsa Indian yang merokok untuk keperluan ritual, di Eropa orang merokok hanya untuk kesenangan semata-mata. Abad 17 para pedagang Spanyol masuk ke Turki dan saat itu kebiasaan merokok mulai masuk negara-negara Islam.

Kandungan Rokok 

1. Nikotin

Nikotin adalah senyawa kimia organik yang menyebabkan perokok merasa rileks dan membuat kecanduan. Nikotin berasal dari tembakau merupakan racun syaraf yang potensial dan biasanya digunakan untuk keperluan bahan baku insektisida. Nikotin membawa zat karsinogen. Karsinogen adalah zat merugikan yang dapat memicu penyakit kanker karena zat ini dapat menghambat kekebalan tubuh untuk melawan penyakit kanker. Konsumsi nikotin yang rutin secara terus-menerus juga akan menyebabkan karsinogen mengendap pada paru-paru dan melubanginya.

2. Tar

Tar adalah zat mematikan yang dihasilkan oleh pembakaran tembakau pada rokok. Tar merupakan campuran 4000 zat kimia yang sebagian bersifat karsinogenik dan sifatnya dapat melekat ke paru-paru. Tar akan meninggalkan noda pada gigi sehingga berubah warna menjadi kecoklatan. Tar adalah zat mematikan yang dapat mengakibatkan timbulnya berbagai masalah gigi dan gusi serta kanker mulut. Tar menyebabkan rusaknya paru-paru dan menimbulkan penyakit bronkitis serta dapat membuat organ paru-paru membusuk secara bertahap. Racun yang terdapat pada tar juga dapat memicu pertumbuhan tumor.

3. Sianida – Hidrogen Sianida

Sianida pada rokok berbentuk gas hidrogen sianida. Hidrogen sianida biasanya digunakan untuk bahan pembuatan plastik dan pestisida. Sianida merupakan racun yang mematikan. Racun ini akan menghambat tubuh menyerap oksigen untuk mempertahankan hidup. Sianida akan diserap tubuh dan mematikan sel karena kehabisan oksigen. Pada dosis tertentu hidrogen sianida dapat menyebabkan kematian hanya dalam waktu 15 menit saja.

4. Benzene

Zat kimia benzene disebut juga sebagai senyawa bensol. Senyawa bensol bersifat tidak berwarna, mudah terbakar dan berbau manis.

5. Cadmium

Cadmium / kadmium adalah logam berat yang berbahaya bagi pembuluh darah dan sifatnya sangat beracun. Kadmium merusak organ ginjal dan hati dalam jangka waktu yang lama.

6. Metanol

Metanol dikenal dengan nama metil alkohol atau spiritus. Metanol merupakan alkohol yang paling sederhana. Sifatnya adalah cairan yang ringan, mudah menguap, mudah terbakar, tidak berwarna, berbau khas dan beracun. Metanol biasanya digunakan sebagai bahan additif etanol bagi industri, bahan bakar dan bahan pendingin anti beku. Pada zaman orang Mesir kuno, metanol digunakan untuk campuran pengawetan mayat menjadi mumi.

7. Amonia

Amonia adalah senyawa kimia berupa gas dan berbau tajam yang khas. Amonia merupakan zat kimia yang dapat merusak kesehatan karena amonia adalah gas beracun jika terhirup tubuh. Jika terkena paparan amonia dalam konsentrasi tinggi dapat menyebabkan penyakit paru-paru dan sampai pada kematian.

8. Formaldehida

Formaldehida merupakan cairan kimia yang sangat beracun. Formaldehida menyebabkan tarikan nafas menjadi pendek dan sering, hipotermia, kanker hidung dan tenggorokan. Jika terpapar cairan ini dalam jumlah banyak dapat menyebabkan kematian.

Formaldehida biasanya dipakai untuk membasmi bakteri atau disinfektan. Formaldehida sebagai disinfektan dikenal dengan nama formalin yang dimanfaatkan untuk membersihkan lantai, gudang dan kapal. Berikut ini adalah kegunaan dari formaldehida atau formalin :


  • Pengawet mayat dan bangkai binatang.
  • Pembasmi lalat dan serangga.
  • Bahan untuk membuat pupuk urea.
  • Bahan pengeras gelatin dan kertas.
  • Bahan untuk membuat zat pewarna, cermin, kaca.
  • Pencegah korosi sumur minyak.
  • Bahan pembuatan berbagai jenis parfum.
  • Bahan untuk pengawet kosmetik dan pengeras kuku.

9. Arsenik

Arsenik adalah zat kimia berbahaya dan sangat beracun yang dimanfaatkan untuk bahan racun tikus. Pada zaman dulu arsenik sering digunakan para penguasa kerajaan untuk membunuh lawan-lawannya karena arsenik memiliki daya bunuh yang luar biasa dan sulit dideteksi.

10. Karbon monoksida

Karbon monoksida (CO) merupakan gas yang berbahaya karena tidak dapat terdeteksi. Gas ini tidak berwarna, tidak berbau dan tidak berasa sehingga menyulitkan orang mewaspadai gas ini. Zat kimia beracun ini biasanya dikeluarkan oleh asap buangan mobil. Jika tubuh menghirup gas CO maka akan langsung diserap oleh hemoglobin (sel darah merah). Celakanya gas CO lebih mudah diserap oleh hemoglobin daripada oksigen. Tubuh yang menyerap gas CO akan berakibat pusing karena kekurangan oksigen, muntah-muntah, sesak nafas, pingsan bahkan dapat menyebabkan kematian.

Bahaya Merokok

1. Penyakit jantung

Rokok menimbulkan aterosklerosis atau terjadi pengerasan pada pembuluh darah. Kondisi ini merupakan penumpukan zat lemak di arteri, lemak dan plak memblok aliran darah dan membuat penyempitan pembuluh darah. Hal ini menyebabkan penyakit jantung.

Jantung harus bekerja lebih keras dan tekanan lebihan dapat menyebabkan angina atau nyeri dada. Jika satu arteri atau lebih menjadi benar-benar terblok, serangan jantung boleh terjadi.

Semakin banyak rokok yang dihisap dan semakin lama seseorang merokok, semakin besar peluang penyakit jantung atau menderita serangan jantung atau stroke.


2. Penyakit paru-paru

Risiko terkena pneumonia, emfisema dan bronkitis kronis meningkat kerana merokok. Penyakit ini sering disebut sebagai penyakit paru obstruktif kronik (PPOK).

Penyakit paru-paru ini akan bertambah buruk dari waktu ke waktu sampai orang tersebut akhirnya meninggal kerana kondisi tersebut. Orang-orang berumur 40 tahun boleh mendapatkan emfisema atau bronkitis, tapi gejala biasanya akan jauh lebih buruk di kemudian hari, menurut American Cancer Society.

3. Kanser paru dan lain-lain

Kanser paru-paru sudah lama dikaitkan dengan bahaya rokok, yang juga dapat menyebabkan terhadap kanser lain seperti dari mulut, kotak suara atau laring, tenggorokan dan kerongkongan. Merokok juga dikaitkan dengan kanser ginjal, kandung kemih, perut pankreas, leher rahim dan kanser darah (leukemia).


4. Diabetes

Merokok meningkatkan risiko terjadinya diabetes, menurut Cleveland Clinic. Rokok juga boleh menyebabkan komplikasi dari diabetes, seperti penyakit mata, penyakit jantung, stroke, penyakit pembuluh darah, penyakit ginjal dan masalah kaki.

5. Impotensi

Rokok merupakan faktor risiko utama untuk penyakit pembuluh darah perifer, yang mempersempit pembuluh darah yang membawa darah ke seluruh bahagian tubuh. Pembuluh darah ke zakar kemungkinan juga akan terpengaruh kerana merupakan pembuluh darah yang kecil dan dapat mengakibatkan disfungsi ereksi/impoten.

6. Menimbulkan Kebutaan

Seorang yang merokok menimbulkan meningkatnya risiko degenerasi makula iaitu penyebab kebutaan yang dialami orang tua. Dalam kajian yg diterbitkan dalam 'Archives of Ophthalmology' pada tahun 2007 menemukan iaitu orang merokok empat kali lebih mungkin dibanding orang yang bukan perokok untuk mengembangkan degenerasi makula, yg merosak makula, pusat retina, dan menghancurkan penglihatan sentral tajam.

7. Penyakit mulut

Penyakit mulut yang disebabkan oleh rokok antara lain kanser mulut, kanser leher, penyakit gigi, penyakit pada gigi dan nafas.

8. Gangguan Janin

Merokok memberikan buruk terhadap kesihatan reproduksi dan janin dalam kandungan dan kehamilan, termasuk infertilitas (kemandulan), keguguran, kematian janin, bayi lahir berberat badan rendah, dan sindrom kematian mendadak bayi.

9. Gangguan Pernafasan

Merokok meningkatkan risiko kematian karena penyakit paru kronis hingga sepuluh kali lipat. Sekitar 90% kematian kerana penyakit paru kronik disebabkan oleh merokok.

Risiko Kepada Perokok Pasir

Perokok pasif mempunyai peratus yang lebih tinggi untuk mendapat risiko-risiko dan kesan-kesan daripada rokok. Perokok pasif ialah mereka yang tidak merokok tetapi terdedah kepada asap rokok sekurang-kurangnya 15 minit dalam masa dua hari untuk tempoh seminggu (WHO). Mereka juga mempunyai risiko:


  • 30% lebih tinggi mendapat kanser paru-paru.
  • 25% lebih tinggi mendapat penyakit jantung.
  • Isteri perokok berisiko 30% lebih tinggi untuk mendapat kanser paru-paru.
  • Lebih terdedah kepada kanser.
  • Kurang kesuburan.
  • Putus haid awal.
  • Kematian dan keguguran bayi dalam kandungan.
  • Kelahiran bayi yang kurang berat badan dan tidak cukup bulan.
  • Mudah mendapat asma / lelah
  • Risiko mendapat jangkitan paru-paru.
  • Pertumbuhan paru-paru terganggu.
  • Mengalami kesan-kesan seperti batuk-batuk, pedih mata, loya dan pening kepala.
  • Sekiranya mereka pesakit jantung, mereka lebih mudah mendapat serangan jantung manakala pesakit asma pula mudah mendapat serangan asma yang teruk.

Artikel Lain Tentang Rokok 

Banyak lagi artikel rokok yang menarik dalam blog ini, antaranya menceritakan tentang permakanan yang bagus untuk perokok tegar.

3 Cara Bagaimana Vivix Shaklee Dapat Membantu Perokok ?



  1. Vivix mendetoxkan nikotin dari dalam darah, organ, otak, dan tempat lain. Bila nikotin berkurangan, rasa ketagih pada nikotin pun hilang.
  2. Orang merokok merasakan satu perasaan bila dia menghisap rokok. Sebab itu bila dia berhenti merokok, otak dia rasa lain macam dan memanggil-manggil untuk dia merokok balik bagi mendapatkan semula perasaan itu. Vivix boleh memberikan perasaan tu, jadi bila dia minum Vivix, dia tak rasa terpanggil nak merokok.
  3. Vivix mengurangkan simptom withdrawal bila berhenti merokok. Simptom withdarawal sememangnya teruk, sebab itu orang yang berhenti merokok secara tiba-tiba, dia kena macam-macam penyakit. Senang cakap,  badan 'terkejut' dengan keadaan yang dia tidak biasa (tiada sumber nikotin dalam badan). Insya-Allah dgn Vivix boleh redakan kejutan tu.


ketagih rokok


Testimonial Berhenti Merokok Dengan Vivix Shaklee

Alhamdulilah. Usaha menjauhkan diri dari yang haram diteruskan.

Beberapa hari yang lepas wife tetiba bagi sesudu vivix. Rasa macam ribena yang amat pekat. Dia kata elok untuk jantung...Tanpa usul periksa saya pun makan la. Keesokan harinya saya mula rasa hilang satu 'nikmat' hidup bila sedut sebatang rokok . Puii pahit gilerr. Rasa macam hisap rokok masa demam ( perokok tegar tau ni ). Saya continue hisap rokok beberapa hari tanpa berjaya menghabiskan rokok sampai ke puntung.

Saya tanya dia apa benda ni. Dia kata vivix ni memperbaiki DNA manusia terutama sekali bahagian jantung dan organ-organ yang berkaitan. DNA kita akan balik ke asal macam mana vang dikurniakan kepada kita dan sepatutnya dipelihara. So organ dalaman yang selama ini dah terbiasa dengann nikotin dan segala macam racun membunuh tu akan jadi sempurna balik. Hah whatever la sayang...

Selang beberapa hari saya sendiri amek sesudu lagi vivix ni. Saja nak tengok macam mana hasilnya . Alah bukan tak pernah ambil niquitin dan macam-macam tin yang ada kat pasaran. Benda-benda tu mengurangkan kebergantungan terhadap nikotin tapi fikiran tak boleh nak lupakan nikmatnya rokok. Kalau menjadi pun lambat hasilnya. Makan minggu  atau bulan jugak. So esok paginya bila hisap sebatang terus rasa macam nak muntah. Uish biar betul ni. Sejam kemudian cuba lagi dan perghh. Berhenti kereta tengah jalan sebab rasa terlalu tepu. Macam rasa  rokok melebihi 20 batang sehari padahal baru sebatang dua jer hisap.

Ada lagi. Saya ni pemain paintball (bermusim) so bila dah lama tak training pepaham jer la dia punya semput. Lepas consume vivix ni 3 round padang selamba. Dulu  1 round pun macam nak tercabut jantung. Mulanya ayah mentua yang sakit jantung makan benda ni, dia kata naik tangga dah tak semput.  So my conclusion dia bukan jer buat rasa rokok tak sedap, tapi serentak perbaiki jantung kita yang dah lama rosak, sebab rokok.





NAK BERHENTI MEROKOK >> KLIK SINI

013-3612717
ainulfadzilah@gmail.com

1 comment:

  1. New Diet Taps into Pioneering Plan to Help Dieters Get Rid Of 23 Pounds in Just 21 Days!

    ReplyDelete