Monday, March 6, 2017

kita semua berisiko mendapat kanser. Jom Cegah Sebelum Terlewat

Tahukan anda bahawa Statistik 2007 yang dijalankan di Malaysia menunjukkan kanser adalah penyebab kematian dalam hospital kerajaan yang ketiga terbesar selepas masalah jantung dan jangkitan kuman.



Lebih ramai wanita Malaysia menghidap kanser berbanding lelaki, di mana kanser payudara adalah yang tertinggi dalam kalangan mereka. 

Bagi lelaki pula, jenis utama ialah kanser paru-paru. Kanser kedua terbesar ialah kanser usus bagi lelaki dan wanita, manakala leukimia atau kanser darah pula adalah paling ramai dihidapi kanak-kanak.


Takutkan, membaca statistik yang dijalankan di Malaysia, ini bermakna walaupun ada sihat, tapi anda tetap berisiko untuk mendapat penyakit ini sama ada diwarisi secara genatik ataupun disebabkan oleh gaya hidup anda kurang sihat, dimana kurang menjaga cara pemakanan & bersenam.

Penyakit kanser adalah penyumbang jumlah kemaatian ke 3 terbanyak di Hospital Awam, cuba bayangkan sekarang berapa banyak orang yang sedang berjuang habis-habisan melawan penyakit kanser yang sedang dihadapinya. 

Selain itu hampir 200 jenis kanser berisiko untuk dihadapi oleh manusia. Simptom untuk kanser itu boleh dikategorikan kepada dua jenis, sama ada simptom akibat kesan setempat atau simptom umum.

Simptom untuk kesan setempat bergantung pada lokasi sel kanser. Contohnya bengkak, sakit atau perubahan pada kulit yang melapisi kawasan kanser itu seperti kanser payudara. Bagi kanser usus pula, susah membuang air besar atau cirit-birit yang berlaku berulang kali atau najis mengandungi tompokan darah. Bagi kanser paru-paru pula ialah batuk berpanjangan atau susah bernafas.


Di sini juga saya ingin berkongsi sebab atau faktor yang boleh menyebabkan kita semua berisiko mendapat penyakit kanser.


1. Kebanyakannya akibat persekitaran atau cara hidup tidak sihat yang mengakibatkan ‘kecederaan’ berlaku pada sel tisu normal yang akhirnya menyebabkan berlaku mutasi.

2. Pengambilan bahan kimia seperti minuman keras, merokok atau pil terlarang. Pendedahan kepada asbestos dan radiasi menyumbang kepada pembentukan kanser. Gaya hidup yang gemar bertukar-tukar pasangan juga penyebab kanser, terutama kanser serviks.

3. Pengambilan makanan yang salah seperti kurang pengambilan fiber dan sayur-sayuran, selain pengambilan makanan berminyak yang menyumbang kepada obesiti juga mendedahkan diri untuk mendapat kanser.

4. Faktor genetik juga tidak boleh dielakkan. Ia menyumbang kepada kurang daripada 10 peratus kes kanser secara umum. Beberapa jenis kanser dapat dikenal pasti pada peringkat awal dengan menjalankan ujian saringan. Semua wanita perlu belajar cara atau teknik pemeriksaan payudara sendiri supaya bengkak atau simptom awal dapat dikesan.



Bagaimana sel kanser boleh berlaku. 


Basically,.. Sebenarnya, sel kita ni akan mengalami pembahagian sel. Menghasilkan sel baru bagi menggantikan sel yang rosak atau tua. Kalau istilah kita ni, macam mati. sel akan mati,semua jenis sel. Sel ada banyak kan..sel darah, sel tulang, sel saraf, sel otot dan sebagainya. Jadi, bila sel-sel lama mati, badan kita akan hasilkan sel-sel baru melalui proses pembahagian sel. Amazing kan badan kita ni..

Sel yang mati, ada dua kategori.

1) mati secara semulajadi bila dah cukup usia atau bila dah rosak. ini dipanggil APOPTASIS. proses kematian sel secara semulajadi mengikut fitrah

2) sel mati sebelum waktu. uiii, sel pon boleh mati sebelum ajalnya tau. Sel yang mati akibat dibunuh oleh faktor luaran seperti toksik, bahan kimia, radikal bebas, radiasi, trauma dan kecederaan. Ini dipanggil sebagai NECROSIS.

Lumrah juga, bila sesuatu itu berlaku dalam keadaan tidak mengikut fiitrah, maka ketidakseimbangan akan berlaku. Dalam erti kata lain, akan berlakulah macam-macam akibat yang kurang menyeronokkan. Sama juga sel.

Bila sel mati secara semulajadi, Alhamdulillah. o.k.. tapi bila tak semulajadi, then,ia boleh menyebabkan inflamasi atau radang di kawasan sel yang mati.

Contohnya, kaki pesakit diabetes. nampak hitam. Itu maksudnya, sel epidermis pada kulit itu dah alami kematian secara tak normal.

contoh lagi? Sel pada jantung yang tak cukup oksigen. boleh sebabkan salur darah ke jantung tersumbat dan sel jantung boleh alami juga proses kematian sel secara abnormal (tidak normal). Tu yang sakit jantung jadi pwmbunuh no 1 sekarang ni..

Macam mana cara nak pulihkan sel yang mati secara abnormal ni?


Bila sel Dna Rosak, ia boleh mengesan dan cuba baiki diri sendiri. Bila tak dapat baiki, ia automatik akan cuba untuk mati sendiri secara semulajadi. (apoptosis). Sel kita bijak tau..

yang jadi masalah, bila sel alami kerosakan Dna, tak boleh nak baiki.. tapi tak boleh nak declare as mati sendiri, ia akan buat onar. Ia akan membiak dan sel rosak yang membiak inilah yang akan jadi sel kanser.. Huhuhuhuhu..


VIVIX VITAMIN YANG MAMPU LINDUNG SEL DARI TERKENA SEL KANSER?





si vivix ni mempunyai 4 mekanismea utama pembaikan sel.


a) perlindungan sel/ pertahanan sel. menurut kajian klinikal, bahan utama dalam vivix membantutkan respo biologi tubuh kepada stress, meningkatkan pertahanan sel dan mengelakkan kerosakan penuaan

b) tenaga sel- ramuan vivix juga mampu meningkatkan kemampuan sel untuk menghasilkan tenaga.

c) pembaikan sel- Menurut kajian juga, ramuan yang terkandung dalam vivix, memelihara DNa dari serangan bahaya yang berlaku setriap hari, membaikpulih DNa rosak dan mengurangkan kemungkinan berlakunya mutasi gen

d) prestasi sel- Yangi ini terbukti, ramuan vivix:
i) mengawal genetik yang menyokong fungsi sihat sel dan mengawal proses metabolik
ii) Formasi protein rosak AGE, dan memepertingkat [restasi sel secara menyeluruh.


Kesimpulannya, semua orang berpotensi untuk mendapat kanser.


Boleh amalkan vivix untuk kesihatan sel.dan untuk pastikan sel-sel kita hidup dengan sihat dan mati dengan cara yangbetul. Dengan 4 mekanisma yang ada dalam vivix ni, InsyaAllah, badan kita memiliki sel yang sihat supaya badan kita berfungsi dengan baik dan bukannya berpenyakit.

Sel yang hidup perlukan oksigen dan tenaga. semua ni di kawal oleh mitokondria. Kalu takde tenaga. takde oksigen sel akan rosak lah. bila sel-sel rosak, maka rosak lah seluruhnya, sebab dari sel akan lahirnya tisu, organ, sistem dan organisma.

moral of the story: ambillah vivix setiap hari bilamana kita sedang sihat. Apatah lagi bila dah sakit kan?


setuju ke mahu?

sumber R.U Adyani









Testimonia VIVIX lagi di SINI >> TESTIMONIAL VIVIX 





Perlu diingatkan VIVIX bukan ubat tetapi vitamin. Ini bermakna makan VIVIX bukan bermakna
anda tidak perlu buat kimo. Stop kimo atau tidak bergantung kepada pemeriksaan Doktor Pakar. VIVIX adalah vitamin yang bantu kuatkan sel sel sihat supaya boleh lawan sendiri sel sel kanser. Vitamin adalah makanan tambahanan yang support supaya badan kita sendiri boleh melawan penyakit.



Kenapa tidak makan sahaja makanan berkhasiat?

Makanan berkhasiat seperti sayur, buah adalah wajib. Vitamin kita tambah supaya lebih lengkap nutrisi dalam badan. Cuma bayangkan badan lemah akibat kimo. Boleh ke pesakit kanser makan buah, sayur secukupnya. Dan kalau makan adakah ianya cukup keperluan?



Bagaimana mahu membeli vitamin VIVIX ini?


Cara 1 :  Terus Beli Tanpa Melalu Pengedar. Terus Melalui Shaklee 

Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan


Cara 2 Melalui Pengedar Sah. Dapat Konsulatsi dan dapat Discount lagi


Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar

AinulMustafa
Email: ainulfadzilah@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 013-3612717
COD Area: Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bang

No comments:

Post a Comment